Nazwa przedmiotu:
Teoria ruchu pojazdów elektrycznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Arkadiusz Hajduga, adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z podstawowymi informacjami nt ruchu pojazdu elektrycznego. Określanie parametrów pracy maszyny elektrycznej i baraterii akumulatorów elektrochemicznych w odniesieniu do warunków pracy – w tym szczególnie do oporów ruchu pojazdu.
Treści kształcenia:
Zakres merytoryczny przedmiotu „Teoria ruchu pojazdów - pojazdy elektryczne” obejmuje następujące zagadnienia: Definicja napędów elektrycznych – omówienie zagadnienia napędu elektrycznego w odniesienie ruchu pojazdu z napędami wykorzystywanymi współcześnie. Pojęcia akumulacji energii, rekuperacji energii, sprawności energetycznej napędu. Przeniesienie momentu maszyny elektrycznej poprzez koło na nawierzchnię – warunki współpracy koła z nawierzchnią. Określenie oporów ruchu pojazdu. Podstawowe komponenty napędu elektrycznego: - źródło zasilania (bateria akumulatorów elektrochemicznych, supercapacitory, ogniwo paliwowe) - przetworniki energii elektrycznej na mechaniczną (maszyny elektryczne wraz z układami sterowania). - elementy przeniesienia napędu (przekładnie mechaniczne) Dobór parametrów napędu elektrycznego: - moc maszyny elektrycznej, - pojemność baterii akumulatorów elektrochemicznych, - dobór przełożeń mechanicznych, Zgodnie z kryteriami maksymalnej sprawności i minimalnej masy. Obliczenia trakcyjne pojazdu z napędem elektrycznym. Przyspieszanie i hamowanie (hamowanie odzyskowe) pojazdu z napędem elektrycznym – rozkład nacisków na osie pojazdu w wymienionych fazach. Określenie wpływu przeniesienia napędu na oś przednią lub tylną na proces przyspieszania i hamowania pojazdu. Ruch pojazdu z napędem elektrycznym po torze krzywoliniowym. Zagadnienie dyferencjału mechanicznego i elektrycznego.
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie średniej z ocen dwóch prac semestralnych (2 kolokwia)
Egzamin:
Literatura:
 Stanisław Arczyński „Mechanika ruchu samochodu”  Antoni Szumanowski „Akumulacja w pojazdach”  Antoni Szumanowski „Fundamentals of Hybrid Drives”  Antoni Szumanowski „Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych”
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się