Nazwa przedmiotu:
Wybrane problemy techniczne budowy maszyn
Koordynator przedmiotu:
dr inż. M.Tułodziecki, adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw konstrukcji maszyn oraz podstawowe zagadnienia z termodynamiki.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przekrojowe przedstawienie zagadnień technicznych występujących w projektowaniu i budowie maszyn – w szczególności silników i układów napędowych.
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia wstępne, problematyka charakterystyczna dla określonego rodzaju maszyn. Maszyny stacjonarne i pojazdy. Wybór i charakterystyka maszyn, stanowiących obiekty omawiane w ramach wykładu. 2. Źródła energii wykorzystywane w napędzie maszyn i sposoby zamiany różnych rodzajów energii na energię mechaniczną. Silniki, ich rodzaje, funkcje i charakterystyki. Silniki stacjonarne i stosowane w pojazdach. 3. Silniki cieplne, zasady działania, charakterystyki. Silniki spalania zewnętrznego i wewnętrznego. Analiza możliwych zastosowań. 4. Maszyny przepływowe i ich zastosowania. 5. Silniki tłokowe o postępowym i obrotowym ruchu tłoka. Wady, zalety, charakterystyki, zastosowania. Charakterystyczne elementy mechanizmów silników. Ewolucja konstrukcji. Kształtowanie równowagi między realizacją funkcji mechanizmu na drodze mechanicznej i mechatronicznej. 6. Silniki Wankla i ich ewolucja techniczne. 7. Silniki Stirlinga jako przykład różnorodności rozwiązań realizacji tej samej koncepcji. 8. Zarys obliczeń silnika Stirlinga. 9. Wybrane maszyny cieplne i ich problemy techniczne. Problematyka eksploatacyjna silników cieplnych. Cechy konstrukcyjne służące ułatwieniu wykonywania napraw i przeglądów. 10. Układy przeniesienia napędu stosowane w maszynach. 11. Sprzęgła stosowane w pojazdach i maszynach stacjonarnych. 12. Przekładnie o stałym i o zmiennym przełożeniu. Stopniowa i bezstopniowa zmiana przełożeń. Przykłady przekładni bezstopniowych używanych w pojazdach. Problemy trwałości i niezawodności przekładni bezstopniowych. 13. Przekładnie wielostopniowe i zmieniające kierunek ruchu w pojazdach. Problemy wykonania i regulacji zazębień. Automatyczna zmiana przełożeń. Hydrauliczne i mechaniczne zmienianie przełożeń. Sterowanie elektroniczne przekładni automatycznych i jego problemy. 14. Mechanizmy jezdne pojazdów. Rodzaje, konstrukcja, problemy. 15. Wygoda użytkowania maszyn. Ergonomia i układy poprawy komfortu.
Metody oceny:
-
Egzamin:
Literatura:
1. R.F.Ansdale, „The wankel engine - design and performance”, M.I.Mech.E.,M.S.A.E. 2. N.Faith „The wankel engine - the story of the revolutionary engine”, Georg Allen & Uniwin Ltd, London. 3. K.Yamamoto, „Rotary Engine”. 4. M.Werdich, K.Kubler, „Stirling-Maschinen”, oeko-buch, Munchen. 5. G.Walker, „Stirling Engines”, Clarendon press, Oxford 1980. 6. S.Żmudzki, „Silniki Stirlinga”, WNT. 7. Materiały informacyjne firm: Whispergen, Sunpower, Eurodisch i producentów samochodów.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się