- Nazwa przedmiotu:
- Wybrane problemy techniczne budowy maszyn
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. M.Tułodziecki, adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw konstrukcji maszyn oraz podstawowe zagadnienia z termodynamiki.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przekrojowe przedstawienie zagadnień technicznych występujących w projektowaniu i budowie maszyn – w szczególności silników i układów napędowych.
- Treści kształcenia:
- 1. Zagadnienia wstępne, problematyka charakterystyczna dla określonego rodzaju maszyn. Maszyny stacjonarne i pojazdy. Wybór i charakterystyka maszyn, stanowiących obiekty omawiane w ramach wykładu.
2. Źródła energii wykorzystywane w napędzie maszyn i sposoby zamiany różnych rodzajów energii na energię mechaniczną. Silniki, ich rodzaje, funkcje i charakterystyki. Silniki stacjonarne i stosowane w pojazdach.
3. Silniki cieplne, zasady działania, charakterystyki. Silniki spalania zewnętrznego i wewnętrznego. Analiza możliwych zastosowań.
4. Maszyny przepływowe i ich zastosowania.
5. Silniki tłokowe o postępowym i obrotowym ruchu tłoka. Wady, zalety, charakterystyki, zastosowania. Charakterystyczne elementy mechanizmów silników. Ewolucja konstrukcji. Kształtowanie równowagi między realizacją funkcji mechanizmu na drodze mechanicznej i mechatronicznej.
6. Silniki Wankla i ich ewolucja techniczne.
7. Silniki Stirlinga jako przykład różnorodności rozwiązań realizacji tej samej koncepcji.
8. Zarys obliczeń silnika Stirlinga.
9. Wybrane maszyny cieplne i ich problemy techniczne. Problematyka eksploatacyjna silników cieplnych. Cechy konstrukcyjne służące ułatwieniu wykonywania napraw i przeglądów.
10. Układy przeniesienia napędu stosowane w maszynach.
11. Sprzęgła stosowane w pojazdach i maszynach stacjonarnych.
12. Przekładnie o stałym i o zmiennym przełożeniu. Stopniowa i bezstopniowa zmiana przełożeń. Przykłady przekładni bezstopniowych używanych w pojazdach. Problemy trwałości i niezawodności przekładni bezstopniowych.
13. Przekładnie wielostopniowe i zmieniające kierunek ruchu w pojazdach. Problemy wykonania i regulacji zazębień. Automatyczna zmiana przełożeń. Hydrauliczne i mechaniczne zmienianie przełożeń. Sterowanie elektroniczne przekładni automatycznych i jego problemy.
14. Mechanizmy jezdne pojazdów. Rodzaje, konstrukcja, problemy.
15. Wygoda użytkowania maszyn. Ergonomia i układy poprawy komfortu.
- Metody oceny:
- -
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. R.F.Ansdale, „The wankel engine - design and performance”, M.I.Mech.E.,M.S.A.E.
2. N.Faith „The wankel engine - the story of the revolutionary engine”, Georg Allen & Uniwin Ltd, London.
3. K.Yamamoto, „Rotary Engine”.
4. M.Werdich, K.Kubler, „Stirling-Maschinen”, oeko-buch, Munchen.
5. G.Walker, „Stirling Engines”, Clarendon press, Oxford 1980.
6. S.Żmudzki, „Silniki Stirlinga”, WNT.
7. Materiały informacyjne firm: Whispergen, Sunpower, Eurodisch i producentów samochodów.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się