- Nazwa przedmiotu:
- Układy napędowe pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- Doc. dr inż. Andrzej Wąsiewski (koordynator), dr inż. Jan Matej
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wykłady Mechanika, PKM, Pojazdy
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie teorii, podstaw konstrukcji i zasad działania układów napędowych pojazdów. Umiejętność doboru rodzaju i podstawowych parametrów układu napędowego do określonego pojazdu.
- Treści kształcenia:
- W:
Rodzaje, funkcje i parametry układu napędowego. Układ napędowy pojazdu jako przetwornik prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Porównanie zapotrzebowania na moc pojazdu z mocą silnika - wymagana charakterystyka układu napędowego. Przełożenie kinematyczne i dynamiczne. Zmiana przełożeń: stopniowa i ciągła; z przerwaniem przenoszenia mocy i pod obciążeniem. Dobór przełożeń.
Układ napędowy mechaniczny. Koncepcja mechanicznego układu napędowego w różnego rodzaju pojazdach. Budowa i zasada sterowania. Zespoły i mechanizmy składowe i ich rozmieszczenie.
Omówienie podstawowych parametrów, zasad projektowania i konstrukcji sprzęgieł ciernych, mechanicznych skrzyń biegów, przegubowych wałów napędowych, mostów napędowych, mechanizmów różnicowych. Obliczenia projektowe wybranych zespołów.
Sterowanie mechanicznym układem napędowym. Zautomatyzowane i automatyczne skrzynie biegów. Przykłady rozwiązań.
Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w pojazdach szynowych. Struktury układów napędowych pojazdów szynowych. Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne.
Wybrane metody obliczeń dynamicznych.
Ć:
Ćwiczenia rachunkowe ilustrujące obliczenia projektowe wybranych elementów układu napędowego pojazdu.
L:
Laboratorium ilustruje zagadnienia poruszane na wykładzie. Zajęcia są prowadzone na rzeczywistych obiektach i stanowiskach badawczych.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń (Ć), zaliczenie laboratorium (L) i zdanie egzaminu (E), tj. uzyskanie w każdym przypadku przynajmniej oceny dostatecznej. Obecność na zajęciach laboratoryjnych i na ćwiczeniach jest obowiązkowa.
Ocena końcowa z przedmiotu (OP) jest średnią ważoną obliczaną w następujący sposób:
OP=0,5E+0,25Ć+0,25L
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Górny A., Szwabik B.: Ciągniki, wybrane zagadnienia teorii i budowy. Warszawa, Oficyna Wydawnicza PW 1992
2. Jaśkiewicz Z.: Mechaniczne skrzynki przekładniowe. Warszawa: WKŁ 1975
3. Jaśkiewicz Z.: Mosty napędowe. Warszawa, WKŁ 1976
4. Jaśkiewicz Z.: Przekładnie stożkowe i hipoidalne. Warszawa: WKŁ 1978
5. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Poradnik Inżyniera Samochodowego. Pr. zbiorowa pod red. Z. Jaśkiewicza, Tom I. Warszawa, WKŁ 1990
6. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe samochodów. Przekładnie walcowe. Tom II. Projektowanie. Warszawa, WKŁ 1995
7. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2002
8. Lassota W., Olechowicz J., Tylman K., Żebrowski Z.: Ćwiczenia laboratoryjne z ciągników i napędów hydraulicznych. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 1994
9. Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa, WKŁ 2005
10. Madej J.: Mechanika napędu pojazdów szynowych. Warszawa, PWN 1983
11. Madej J.: Projektowanie mechanizmów napędowych pojazdów szynowych. Warszawa, WKŁ 1988
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się