- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie układów napędowych pojazdów samochodowych
- Koordynator przedmiotu:
- Doc. dr inż. Andrzej Wąsiewski,
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wykłady Układy napędowe, Pojazdy, Samochody i ciągniki
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie teorii zasad projektowania elementów i zespołów układu napędowego pojazdu poddanych zmiennemu obciążeniu. Poznanie teorii i podstaw konstrukcji mechanizmów różnicowych o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Praktyczna umiejętność wykorzystywania teorii obciążenia równoważnego w obliczeniach projektowych zespołów układu napędowego pojazdów. Umiejętność przeprowadzenia obliczeń projektowych dla przekładni planetarnych i mechanizmów różnicowych.
- Treści kształcenia:
- Zasady projektowania i obliczania elementów układu napędowego pojazdu. Obciążenia (nominalne, maksymalne i równoważne) przyjmowane do projektowania elementów układu napędowego pojazdu. Teoria i wyznaczanie obciążenia równoważnego. Zasady projektowania skrzyń biegów i łożyskowań z wykorzystaniem obciążenia równoważnego. Podstawy projektowania przekładni planetarnych stosowanych w pojazdach. Teoria mechanizmów różnicowych o zwiększonym tarciu i podstawy ich projektowania oraz obliczania. Tendencje rozwojowe współczesnych układów napędowych.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Förster H.J.: Automatische Fahrzeuggetriebe. Berlin, SpringerVerlag 1990 2. Górny A., Szwabik B.: Ciągniki, wybrane zagadnienia teorii i budowy. Warszawa, Oficyna Wydawnicza PW 1992 3. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2002 4. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe samochodów. Przekładnie walcowe. TomII. Projektowanie. Warszawa, WKŁ 1995 5. Jaśkiewicz Z.: Mosty napędowe. Wraszawa, WKŁ 1976 6. Kocańda S., Szala J.: Podstawy obliczeń zmęczeniowych. Warszawa, PWN 7. Lechner G., Naunheimer H.: Fahrzeuggetriebe. Berlin: SpringerVerlag 1994 8. Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa, WKŁ 2007 9. Poradnik Inżyniera Samochodowego. Pod redakcją Z. Jaśkiewicza. Warszawa, WKŁ 1990. 10.Reimpell J., Betzler J.: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa 2001
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się