Nazwa przedmiotu:
Projektowanie syntez organicznych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Michał Fedoryński, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Synteza, kataliza i procesy wysokotemperaturowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest opanowanie zasad analizy retrosyntetycznej w sposób umożliwiający projektowanie syntez związków organicznych o umiarkowanym stopniu złożoności.
Treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest opanowanie zasad analizy retrosyntetycznej w sposób umożliwiający projektowanie syntez związków organicznych o umiarkowanym stopniu złożoności. Przedmiot obejmuje następujące treści merytoryczne:  pojęcia podstawowe: rozłączenie (disconnection), przekształcenie grupy funkcyjnej (FGI, functional group interconversion), dodanie grupy funkcyjnej (FGA, functional group addition), synton (ekwiwalent syntetyczny);  podstawowe reguły rozłączeń: związki 1,6-, 1,5-, 1,4-, 1,3- i 1,2-dwutlenowe;  zasady wyboru optymalnego rozłączenia;  reguły dotyczące syntezy pierścieni 3-6-członowych;  przegrupowania w syntezie – zasady planowania reakcji (na przykładzie reakcji Arndta-Eisterta, przegrupowań sigmatropowych [3,3] i [1,3]);  rozwiązywanie problemów.
Metody oceny:
Egzamin pisemny
Egzamin:
Literatura:
1. C. Willis, M. Wills, Synteza organiczna, Wydawnictwo Uniw. Jagiellońskiego, 2004. 2. E. J. Corey, X.-M. Cheng, The Logic of Chemical Synthesis, Wiley, 1995. 3. S. Warren, Designing Organic Syntheses. A Programmed Introduction to the Synthon Approach, Wiley, 1979. 4. S. Warren, Organic Synthesis. The Disconnection Approach, Wiley, 1985. 5. P. Wyatt, S. Warren, Organic Synthesis. Strategy and Control, Wiley, 2007.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się