- Nazwa przedmiotu:
- Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alicja Krajenta – Kopeć
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- SGP 35.1/1
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Do realizacji treści tego przedmiotu wskazana jest znajomość przedmiotów:
podstawy zarządzania, zarządzanie przedsiębiorstwem i polityka ekonomiczna
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami i czynnikami kształtującymi konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw oraz pokazanie wpływu globalizacji i internacjonalizacji na funkcjonowanie przedsiębiorstw z sektora MŚP.
- Treści kształcenia:
- 1.Istota i znaczenie małych i średnich firm w systemie polskiej gospodarki. Podstawowe determinanty rozwoju i cechy sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dynamika rozwoju i struktura przedsiębiorstw sektora MŚP
2.Konkurencyjność i strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Pojęcie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej. Źródła przewagi konkurencyjnej i jej instrumenty
3.Rodzaje strategii konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw:
a)Strategie ze względu na typ przewagi konkurencyjnej
b)Strategie ze względu na pozycję zajmowaną na rynku
c)Strategie z punktu widzenia zachowań konkurujących przedsiębiorstw
4.Proces kształtowania strategii konkurencji
5.Wybrane typy strategii MŚP:
a)Ofensywne strategie przedsiębiorstw
b)Marketingowe strategie konkurencji MŚP i podstawowe jej elementy [rynek docelowy, produkt, cena, promocja, logistyka dystrybucji]
6.Determinanty wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Potencjał MŚP – zasoby jako podstawa potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw MŚP:
a)Kapitał intelektualny [wiedza], Kapitał ludzki MŚP i jego wykorzystanie
b)Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw
c)Przewaga czasowa i elastyczność MŚP
7.Warunki efektywnego działania MŚP:
a)warunki organizacyjne, integracja przedsiębiorstw MŚP
b)warunki techniczne wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw [technika, technologia i innowacyjność]
c)warunki ekonomiczne konkurencyjności MŚP [zasoby własne, fundusze unijne, anioły biznesu itd.]
d)warunki społeczne i ekologiczne w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami
e)system informacji i promocji MŚP
8.Proces globalizacji gospodarki a konkurencyjność MŚP. Strategie internacjonalizacji małych i średnich firm. Skutki integracji europejskiej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. Test opanowania materiału.
2. Test będzie uznawany za zaliczany pod warunkiem uzyskania, co najmniej 60% z możliwych do zdobycia punktów.
Inne:
OCENA %
3,0 60
3,5 70
4,0 80
4,5 90
5,0 95
Projekty indywidualne.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.Determinanty rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, pod red. M. Strużyckiego, PWE, Warszawa, 2004
2.Sobczyk G., Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw, UMCS, 2006
3.Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, TNOiK, Toruń, 2005
4.Janiuk I., Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Difin, Warszawa, 2004
5.MSP, DIFIN, Warszawa- Łódź, 2006
6.Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, pod red. K. Safina, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2008
7.Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, SPG, Gdańsk, 2004
8.Dominiak P., Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się