Nazwa przedmiotu:
Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw
Koordynator przedmiotu:
dr Alicja Krajenta – Kopeć
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
SGP 35.1/1
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Do realizacji treści tego przedmiotu wskazana jest znajomość przedmiotów: podstawy zarządzania, zarządzanie przedsiębiorstwem i polityka ekonomiczna
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami i czynnikami kształtującymi konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw oraz pokazanie wpływu globalizacji i internacjonalizacji na funkcjonowanie przedsiębiorstw z sektora MŚP.
Treści kształcenia:
1.Istota i znaczenie małych i średnich firm w systemie polskiej gospodarki. Podstawowe determinanty rozwoju i cechy sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dynamika rozwoju i struktura przedsiębiorstw sektora MŚP 2.Konkurencyjność i strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Pojęcie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej. Źródła przewagi konkurencyjnej i jej instrumenty 3.Rodzaje strategii konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw: a)Strategie ze względu na typ przewagi konkurencyjnej b)Strategie ze względu na pozycję zajmowaną na rynku c)Strategie z punktu widzenia zachowań konkurujących przedsiębiorstw 4.Proces kształtowania strategii konkurencji 5.Wybrane typy strategii MŚP: a)Ofensywne strategie przedsiębiorstw b)Marketingowe strategie konkurencji MŚP i podstawowe jej elementy [rynek docelowy, produkt, cena, promocja, logistyka dystrybucji] 6.Determinanty wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Potencjał MŚP – zasoby jako podstawa potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw MŚP: a)Kapitał intelektualny [wiedza], Kapitał ludzki MŚP i jego wykorzystanie b)Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw c)Przewaga czasowa i elastyczność MŚP 7.Warunki efektywnego działania MŚP: a)warunki organizacyjne, integracja przedsiębiorstw MŚP b)warunki techniczne wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw [technika, technologia i innowacyjność] c)warunki ekonomiczne konkurencyjności MŚP [zasoby własne, fundusze unijne, anioły biznesu itd.] d)warunki społeczne i ekologiczne w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami e)system informacji i promocji MŚP 8.Proces globalizacji gospodarki a konkurencyjność MŚP. Strategie internacjonalizacji małych i średnich firm. Skutki integracji europejskiej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Test opanowania materiału. 2. Test będzie uznawany za zaliczany pod warunkiem uzyskania, co najmniej 60% z możliwych do zdobycia punktów. Inne: OCENA % 3,0 60 3,5 70 4,0 80 4,5 90 5,0 95 Projekty indywidualne.
Egzamin:
Literatura:
1.Determinanty rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, pod red. M. Strużyckiego, PWE, Warszawa, 2004 2.Sobczyk G., Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw, UMCS, 2006 3.Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, TNOiK, Toruń, 2005 4.Janiuk I., Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Difin, Warszawa, 2004 5.MSP, DIFIN, Warszawa- Łódź, 2006 6.Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, pod red. K. Safina, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2008 7.Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, SPG, Gdańsk, 2004 8.Dominiak P., Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się