- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorstwo na rynku Unii Europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marlena Piekut
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- SGP 35.3/1
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy Nauki o Przedsiębiorstwie
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami integracyjnymi w UE oraz konsekwencji, jakie stąd wynikają dla firm w wielu aspektach ich działalności.
- Treści kształcenia:
- 1.Teoria integracji ekonomicznej – korzyści i zagrożenia dla przedsiębiorstw.
2.Od unii celnej do jednolitego rynku UE - unia gospodarcza i walutowa. Swobody i ograniczenia dla przedsiębiorstw.
3.Przedsiębiorstwo w UE a wspólna polityka handlowa
4.Przedsiębiorstwo w UE a polityka konkurencji
5.Przedsiębiorstwo w UE a polityka ochrony konsumenta
6.Integracja przedsiębiorstw UE (powiązania handlowe i kapitałowe między przedsiębiorstwami UE)
7.Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne
8.Euromarketing
9.Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w krajach UE
10.Rozmiary i kierunki ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw UE
11.Ogólne warunki zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz systemy podatkowe
12.Koszty społeczne prowadzenia działalności gospodarczej
13.Podatki i sposoby rozliczania działalności gospodarczej
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udzielenie prawidłowych odpowiedzi na przynajmniej 51% pytań testowych (test wielokrotnego wyboru).
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.Burnat-Mikosz M. 2005: Pomoc Unii Europejskiej dla przedsiębiorców. Wydawnictwo C.H. Beck
2.Cieślak R., Kordasiewicz J. 2005: Dotacje z Unii Europejskiej dla firm. Praktyczny przewodnik. Wydawnictwo Biblioteczka Pracownicza
3.Wach K. 2005: Jak założyć firmę w Unii Europejskiej. Wyd. Oficyna Ekonomiczna
4.Duliniec E., Gołębiowski T., Brdaluk H. (red.) 2007: Tworzenie wartości przedsiębiorstwa na rynku Unii Europejskiej. Szkoła Główna Handlowa, warszawa
5.Komor M. 2000: Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstwa na eurorynku. PWN
6.Pierścionek Z., Jurek-Stępień S. (red.) 2006: Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
7.Wiktor J. 2005: Rynek Unii Europejskiej. Koncepcja i zasady funkcjonowania. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
8.Strony internetowe Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się