Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorstwo na rynku Unii Europejskiej
Koordynator przedmiotu:
dr Marlena Piekut
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
SGP 35.3/1
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Nauki o Przedsiębiorstwie
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami integracyjnymi w UE oraz konsekwencji, jakie stąd wynikają dla firm w wielu aspektach ich działalności.
Treści kształcenia:
1.Teoria integracji ekonomicznej – korzyści i zagrożenia dla przedsiębiorstw. 2.Od unii celnej do jednolitego rynku UE - unia gospodarcza i walutowa. Swobody i ograniczenia dla przedsiębiorstw. 3.Przedsiębiorstwo w UE a wspólna polityka handlowa 4.Przedsiębiorstwo w UE a polityka konkurencji 5.Przedsiębiorstwo w UE a polityka ochrony konsumenta 6.Integracja przedsiębiorstw UE (powiązania handlowe i kapitałowe między przedsiębiorstwami UE) 7.Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne 8.Euromarketing 9.Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w krajach UE 10.Rozmiary i kierunki ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw UE 11.Ogólne warunki zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz systemy podatkowe 12.Koszty społeczne prowadzenia działalności gospodarczej 13.Podatki i sposoby rozliczania działalności gospodarczej
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udzielenie prawidłowych odpowiedzi na przynajmniej 51% pytań testowych (test wielokrotnego wyboru).
Egzamin:
Literatura:
1.Burnat-Mikosz M. 2005: Pomoc Unii Europejskiej dla przedsiębiorców. Wydawnictwo C.H. Beck 2.Cieślak R., Kordasiewicz J. 2005: Dotacje z Unii Europejskiej dla firm. Praktyczny przewodnik. Wydawnictwo Biblioteczka Pracownicza 3.Wach K. 2005: Jak założyć firmę w Unii Europejskiej. Wyd. Oficyna Ekonomiczna 4.Duliniec E., Gołębiowski T., Brdaluk H. (red.) 2007: Tworzenie wartości przedsiębiorstwa na rynku Unii Europejskiej. Szkoła Główna Handlowa, warszawa 5.Komor M. 2000: Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstwa na eurorynku. PWN 6.Pierścionek Z., Jurek-Stępień S. (red.) 2006: Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 7.Wiktor J. 2005: Rynek Unii Europejskiej. Koncepcja i zasady funkcjonowania. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 8.Strony internetowe Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się