Nazwa przedmiotu:
Zastosowanie elektrolitów żelowych w bateriach litowych, modyfikacje membran jonoprzewodzących
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Regina Borkowska dr inż. Aldona Zalewska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Funkcjonalne materiały polimerowe, elektroaktywne i wysokoenergetyczne
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
0
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem laboratorium jest nabycie przez studentów umiejętności preparowania elektrolitów i elektrod, wykonywania pomiarów elektrochemicznych i badań funkcjonalnych, analizy wyników i planowania eksperymentu.
Treści kształcenia:
Celem laboratorium jest nabycie przez studentów umiejętności preparowania elektrolitów i elektrod, wykonywania pomiarów elektrochemicznych i badań funkcjonalnych, analizy wyników i planowania eksperymentu. Różne materiały polimerowe o strukturze chłonnej dla polarnych rozpuszczalników mogą być rozważane jako matryce do elektrolitów żelowych. Jednak tylko nieliczne wykazują zespół właściwości umożliwiających praktyczne zastosowanie. Obiektem pracy w ćwiczeniu będzie PVdF (polifluorek winylidenu) i jego modyfikacje (kopolimery, dodatki mikro – nanoproszków funkcjonalnych), a zadaniem - porównanie najważniejszych parametrów użytkowych membran w zależności od składu i sposobu przygotowania membrany. Preparatyka matryc i przeprowadzenie ich w stan przewodnictwa jonowego poprzedzać będzie etap pomiarów właściwości: analiz strukturalnych, przewodnictwa jonowego, nasiąkliwości rozpuszczalnikami, stabilności termicznej i wytrzymałości mechanicznej w warunkach pracy jako separator w ogniwie. Separatory żelowe są praktycznie jedynym typem stałych elektrolitów stosowanym w produkcji baterii Li i akumulatorów litowo-jonowych. Celem ćwiczenia jest zapoznanie ze sposobem otrzymywania i montażu takich membran w strukturze baterii, a następnie wykonanie serii podstawowych badań elektrochemicznych charakteryzujących stabilność elektrolitu i proces elektrodowy na elektrodach litowej i grafitowej interkalującej. Planowane są pomiary: - Zmian charakterystyki granicy faz Li-elektrolit metodą EIS, trwające przez cały czas wykonywania ćwiczenia; - Liczb przenoszenia kationu; - Charakterystyk prądowo-napięciowych badanych elektrod w zakresie potencjałów pracy w bateriach. - Podsumowanie – korelacja wyników wszystkich pomiarów, próba wyjaśnienia zjawisk na elektrodach i powiązanie z funkcjonowaniem baterii Li.
Metody oceny:
Aktywność na zajęciach oraz sprawozdania.
Egzamin:
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się