Nazwa przedmiotu:
Recykling PET – synteza i badanie właściwości lakierów schnących na powietrzu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Mariusz Tryznowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Funkcjonalne materiały polimerowe, elektroaktywne i wysokoenergetyczne
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
0
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i chemii polimerów.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z technologią otrzymywania żywic alkidowych połączoną z recyklingiem odpadowego PET.
Treści kształcenia:
Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z technologią otrzymywania żywic alkidowych połączoną z recyklingiem odpadowego PET. Schnące lub półschnące oleje roślinne, np. sojowy, będące triglicerydami nienasyconych kwasów tłuszczowych zostaną poddane reakcji alkoholizy alkoholami wielowodorotlenowymi. Alkoholizat zostanie wykorzystany w reakcji transestryfikacji z poli(tereftalanem etylenu) - PET, który zastępuje najczęściej stosowany do tego celu bezwodnik ftalowy. Wykonane zostaną powłoki, dla których zmierzone zostaną czasy schnięcia oraz twardości.
Metody oceny:
Kolokwium wstępne i sprawozdanie.
Egzamin:
Literatura:
1. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i lakiery wodorozcieńczalne, WNT Warszawa 1996. 2. I. S.Ochrimienko, Chemia i technologia substancji błonotwórczych, WNT Warszawa 1982. 3. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia Polimerów, t. I i II, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1997.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się