- Nazwa przedmiotu:
- Pompownie i hydrotransport odpadów
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Henryk Dąbrowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Inżynieria Wodna
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy geologii i geotechniki, Mechanika płynów
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Wstępne przygotowanie do projektowania, realizacji i nadzoru nad pompowniami i hydrotransportem odpadów
- Treści kształcenia:
- Wiadomości wstępne
Ogólna charakterystyka hydrotransportu
Właściwości hydromieszanin i ich składników
Kanały otwarte
Pompownie bagrowe
Rurociągi pulpy
Odbiorniki
Procesy związane z przepływem hydromieszaniny w rurociągach
Ogólne wytyczne techniczne do projektowania i realizacji instalacji hydrotransportu
Instrukcja eksploatacji i kontroli instalacji hydrotransportu
Projekt wybranych elementów instalacji hydrotransportu odpadów paleniskowych
Informacje wstępne – program i zasady zaliczenia ćwiczeń
Określenie podstawowych wymiarów i parametrów instalacji hydrotransportu
Obliczenia sprawdzające – hydrauliczne, wytrzymałościowe podstawowych elementów instalacji
Opracowanie graficzne i opisowe wybranych elementów instalacji
- Metody oceny:
- Średnia ważona z oceny zaliczenia wykładów (waga 0,66) i ćwiczeń projektowych (waga 0,34)
- Egzamin:
- Literatura:
- [1] M. Mitosek – Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, 2001
[2] J. Palarski – Hydrotransport, Wyd. Nauk. – Techn., 1982
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się