- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. Alina Maciejewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomosci z geografii fizycznej, ekologii.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza nt.ekologii, ekologii krajobrazu, ochrony srodowiska, systemów prawa ochrony środowiska.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
FUNKCJONOWANIE I CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Podstawowe pojęcia: środowisko przyrodnicze, ochrona środowiska, degradacja, rewitalizacja, rewaloryzacja, rekultywacja. Środowisko przyrodnicze – jego podstawowe elementy oraz podsystemy: atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera. Zasoby przyrodnicze jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Wpływ czynników antropogenicznych na funkcjonowania geoekosystemów. Czynniki endo- i egzogeniczne mające wpływ na procesy zachodzące na powierzchni Ziemi. Oddziaływanie procesów endo- i egzogenicznych na środowisko. Układy ekologiczne funkcjonujące w przestrzeni. Struktura i organizacja układów ekologicznych. Ekosystem – struktura i funkcjonowanie. Cykle biogeochemiczne. Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Cechy i struktura populacji. Interakcje miedzy populacjami. Struktura troficzna i przestrzenna biocenozy.
WYBRANE PROBLEMY DEGRADACJI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i skutki środowiskowe. Charakterystyka naturalnych
i antropogenicznych źródeł zanieczyszczenia powietrza. Negatywne zjawiska takie jak: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, zakwaszenie gleb, korozja metali, eutrofizacja wód jako efekt zanieczyszczenia powietrza.
Zanieczyszczenia wód i skutki środowiskowe. Rodzaje zanieczyszczeń wód – chemiczne, fizyczne, biologiczne. Źródła zanieczyszczeń wód opadowych, wód podziemnych, wód powierzchniowych, Zanieczyszczenie wód morskich. Skutki środowiskowe zanieczyszczenia wód.
Przyczyny degradacji gleb. Funkcje gleb w środowisku. Geotechniczna degradacja gleb powodująca zniekształcenie rzeźby terenu. Fizyczna degradacja gleb. Biologiczna degradacja gleb. Chemiczna degradacja gleb.
ĆWICZENIA:
Opis i prezentacja wybranego ekosystemu środowiska Polski. Aktywny udział w innych prezentacjach.
- Metody oceny:
- Egzamin w formie pisemnej. Prezentacja projektu opisu wybranego ekosystemu i wiedza nt.ekologii ochrony środowiska z wykładów i podstawowej literatury, aktywność, obecność.
- Egzamin:
- Literatura:
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W., „Ochrona środowiska”, PWE, Warszawa 2001.
Kalinowska A., Ekologia wybór przyszłości, NFOŚ, W-wa 1991.
Praca zbiorowa pod redakcją Bieszczada St i Soboty J., „Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego”, Wyd. AR Wrocław 1998.
Więckowski St.K, Więckowska I., „Globalne zagrożenia środowiska”, WSP Kielce 1999.
Zimny H., „Wybrane zagadnienia z ekologii”, Wyd. SGGW, W-wa 1994.
E.Odum - Podstawy ekologii.
B.Dobrzańsk i inni - Ochrona srodowiska przyrodniczego.
M. Pawlaczyk - Biologia i ekologia.
E. Symonides - Ochrona przyrody.
Z. Fischer - Ekologia, krajobraz, energia.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się