- Nazwa przedmiotu:
- Etyka biznesu i zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- w/g aktualnej ofert na rok akademicki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawowa wiedza z zakresu zarządzania i biznesu
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu
etyki biznesu i zarządzania. Służyć ma ona ukazaniu związku między
przestrzeganiem standardów moralnych a efektywnością ekonomiczną
firmy w dłuższej perspektywie czasowej, a także zdobyciu umiejętności
trafnego identyfikowania zagrożeń moralnych i radzenia sobie z nimi w
praktyce gospodarczej.
- Treści kształcenia:
- Rola biznesu we współczesnym świecie. Biznes jako kreator wartości.
Społeczeństwo konsumpcyjne jako efekt rozwoju gospodarczego.
2. Przyczyny powstania etyki biznesu, jej historia, przedmiot, funkcje,
podstawowe stanowiska. Etyka biznesu a etyka zarządzania.
3. Powinności biznesu w klasycznej ekonomii oraz we współczesnych teoriach
zarządzania.
4. Przestrzeganie standardów moralnych a efektywność ekonomiczna firmy.
5. Etyka marketingu i reklamy. Problem perswazji i manipulacji w reklamie.
6. Standardy etyczne w negocjacjach. Etyczne aspekty stosowania podstępnych
taktyk w negocjacjach. Koncepcja negocjacji „w dobrej wierze".
7. Etyczny aspekt zachowań organizacyjnych. Specyficzne problemy moralne
dotyczące zachowań w organizacji gospodarczej.
8. Etyka w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji. Etyczny aspekt
metod i procedur pozyskiwania, oceniania, wynagradzania oraz zwalniania
pracowników.
9. Etyka w procesie decyzyjnym. Decyzje etycznie neutralne a decyzje o
aspekcie etycznym. Decyzje indywidualne i zbiorowe. Etyczność decyzji a ich
opłacalność.
10. Metody interwencji etycznej we współczesnej organizacji. Kodeks etyczny
jako najczęściej stosowana metoda interwencji etycznej.
11. Wolność a odpowiedzialność w działalności gospodarczej.
- Metody oceny:
- praca zaliczeniowa
- Egzamin:
- Literatura:
- W.Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Wydawnictwo WSPiZ, W-wa 2007.
2. Chryssides G.D., Kaler H., Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa 1999.
3. E.Sternberg, Czysty biznes' Etyka biznesu w działaniu, Wyd. PWN, W-wa
1998.
4. Porębski Cz., Czy etyka się opłaca?Zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1997.
5. J.Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wyd. WAM,
Kraków 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się