- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie przestrzenne w praktyce
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż Anna Wieczorek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu urbanistyki i gospodarki przestrzennej.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie umiejętności kształtowania (przekształcania) przestrzeni miejskiej za pomocą planu miejscowego, zrozumienie związków pomiędzy stanem istniejącym a projektowanym zagospodarowania obszaru, zrozumienie zasad wprowadzania zmian w kontekst urbanistyczny, jak może on być zmieniony w celu uzyskania ładu przestrzennego i czytelności przestrzeni publicznej, zapoznanie studenta z metodologią pracy nad planem miejscowym i techniką jego opracowania.
- Treści kształcenia:
- Studenci w grupach wykonują koncepcję miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta, w celu uporządkowania zabudowy i ukształtowania układu przestrzeni publicznych z uwzględnieniem problematyki obsługi komunikacyjnej, ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, a także aspektów ekonomicznych, społecznych i realizacyjnych. Zajęcia projektowe w formie omówień grupowych, korekt indywidualnych i przeglądów zaawansowania połączonych z dyskusją, zaliczenia przeglądów obowiązkowe. Końcowe opracowanie powinno zawierać wszystkie elementy metodologii. Student lub grupa (2-3 osoby) otrzymuje do wglądu materiały mapowe oraz tekstowe dotyczące wybranego miasta (gminy), zawierające wielowątkowe informacje co do istniejącego zagospodarowania, wartości kulturowych i przyrodniczych, sytuacji społeczno-gospodarczej, zapoznają się z dostarczonymi materiałami, opracowują ich syntezę w formie diagnozy stanu zagospodarowania ze wskazaniem problemów rozwojowych i ich uwarunkowań oraz prezentują wizję rozwoju przestrzennego obszaru. Uczą się metody graficznej prezentacji problematyki planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń oceniane jest na podstawie wykonanego w grupach koncepcji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta, mającej na celu uporządkowanie zabudowy i ukształtowanie układu przestrzeni publicznych z uwzględnieniem problematyki obsługi komunikacyjnej, ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, a także aspektów ekonomicznych, społecznych i realizacyjnych.
- Egzamin:
- Literatura:
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 r. Komentarze do tej ustawy.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się