Nazwa przedmiotu:
Technologie SIP
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jerzy Chmiel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu SIP, modeli danych; umiejętność korzystania z baz danych
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejetność stosowania technologii SIP w rozwiązywaniu zadań z zakresu zarządzania, planowania, wspierania procesów decyzyjnych, itp..
Treści kształcenia:
Przegląd wybranych zagadnień z zakresu SIP - projektowanie, organizacja i funkcjonowanie SIP. Technologie SIP w procesie decyzyjnym; podstawowe zagadnienia, uwarunkowania praktyczne, przegląd metod z zakresu analiz przestrzennych, technika modelowania, generowanie różnych scenariuszy i prognoz, metodyka wyznaczania optymalnej lokalizacji określonych obiektów i inwestycji, ocena porównawcza wariantów rozwiązań danego projektu. Analizy krajobrazu, badanie zmian, metody analizy zmian czasowych. Systemy wspierania decyzji. Systemy ekspertowe, bazy wiedzy, analizy oparte o wiedzę i wieloźródłowe dane i informacje, agregacja wiedzy i informacji z różnych źródeł. Zbiory rozmyte, pojęcie rozmytości i obiekty rozmyte w przestrzeni, zastosowania. Rozproszone systemy geoinformacyjne, SIP w Internecie. Infrastruktura danych przestrzennych. Dyrektywa INSPIRE. Przęgląd zastosowań technologii SIP w różnych obszarach gospodarki.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny w terminach ustalonych w sesji. Zaliczenie ćwiczeń projektowych: podstawą zaliczenia jest poprawne wykonanie wszystkich przewidzianych projektów i pozytywny wynik ze sprawdzianu pisemnego przeprowadzonego na przedostatnich zajęciach. Ewentualny sprawdzian poprawkowy na ostatnich zajęciach. Maksymalna liczba nieobecności usprawiedliwionych - 2. Obowiązuje wykonanie z tytułu nieobecności zaległych zadań projektowych na najbliższych (po nieobecności) konsultacjach. Nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionych. Każdy składnik (rodzaj zajęć w przedmiocie) wpływający na ocenę łączną przedmiotu musi być zaliczony. Przy obliczaniu oceny łącznej z przedmiotu stosuje się jednakowe wagi (0.5) dla obu składników przedmiotu, tj. ocen z egzaminu i ćw. projektowych (wartość średnia). Punkty ECTS (4) przyporządkowane są wyłącznie „całemu” przedmiotowi. .
Egzamin:
Literatura:
Bielecka E., 2005; Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania. Wydawnictwo PJWSTK. Burrough P., McDonnell R.A., 1998; Principles of Geographkcal Information Systems. Oxford University Press Eastman J.R. 2001 – „Guide to GIS and Image Processing” – Idrisi Manual Version 32.20 Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006; GIS. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN Litwin L., Myrda G., 2005 Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS. Helion Longley P., Batty M., 1996; Spatial Analysis: modelling in GIS environment. Geoinformation International Malczewski J., 1999; GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons Price M., 2008; Mastering AɲcGIS. Mc Graw Hill Higher Education. Pierce J. F., Clay D.,edit., 2007; GIS Applications in Agriculture. CRC Press Taylor & Francis Group. Stefanowicz B., 2003 Systemy eksperckie. Przewodnik. Seria: Skrypty WSISiZ Stillwell J., Clarke G., Applied GIS and ɳpatial analysis. 2004; John Wiley & Sons Ltd. Worboys M., Duckham M., 2004; GIS. A computing perspective, CRC Press LLC Von Storch H., Raschke E., Floser G., 2001; Models in Environmental Research. Springer Strony w Internecie: http://webhelp.esri.com/arcgisdesktop/9.2/ http://www.ptip.org.pl/ www.umass.edu/landeco/research/fragstats/fragstats.html http://www.clarklabs.org/products/index.cfm http://www.innovativegis.com/basis/MapAnalysis/Default.htm
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się