- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja interpersonalna
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Krzysztof Kliszczyńśki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zajęcia przeznaczone są dla studentów pierwszego roku – nie ma w związku z powyższym żadnych wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz przećwiczenie podstawowych zasad skutecznej komunikacji.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie – omówienie celów i metod wykładu;
Anatomia komunikacji:
-wzorzec komunikacji,
-kodowanie i dekodowanie przekazu;
-zakłócenia komunikacyjne;
-gra symulacyjna;
-słuchanie – informacje podstawowe;
-aktywne słuchanie – metody i konkretne techniki;
-komunikowanie się w sytuacjach trudnych;
-„myśli i uczucia” – gra symulacyjna
-komunikat „ja”;
-rola uczuć w procesie komunikowania się,
-asertywność;
-stereotypy jak specyficzne zakłócenie komunikacyjne;
Komunikacja werbalna i pozawerbalna
-wprowadzenie do komunikacji niewerbalnej – gra symulacyjna „Ryba”;
-komunikacja pozawerbalna - mowa ciała;
-przestrzeń w komunikowaniu się;
-komunikacja werbalna – jak zadawać pytania i prowadzić rozmowę;
-pytania zamknięte i otwarte;
-wystąpienia publiczne – stres i metody jego unikania;
-test sprawności mówienia i słuchania.
- Metody oceny:
- test
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.K.Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, PWN, Warszawa 2008
2.J.Stewart, Mosty zamiast murów, Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się