Nazwa przedmiotu:
Gra kierownicza
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Finanse i zarządzanie ryzykiem
Kod przedmiotu:
GRAKI
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy informatyki, Podstawy zarządzania, Podstawy marketingu
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Oczekiwane efekty kształcenia: gra kierownicza służy wszechstronnej edukacji menedżerskiej poprzez symulację procesów zarządzania przedsiębiorstwem z uwzględnieniem ryzyka. Uczestnicy gry, tworzący zarządy przedsiębiorstw, podejmują strategiczne, taktyczne i operacyjne decyzje, dotyczące działalności gospodarczej na konkurencyjnym rynku.
Treści kształcenia:
Program ramowy jednostki dydaktycznej C w podziale na godziny zajęć: C1 – Wprowadzenie, przedstawienie zasad i ustalenie harmonogramu gry. C2 – Wybór strategii produktowej, finansowej, handlowej i marketingowej przedsiębiorstwa. C3 – Planowanie potrzeb materiałowych. Negocjacje handlowe dotyczące cen i warunków dostaw. Giełda towarowa – kupno/sprzedaż towarów od innych przedsiębiorstwa na rynku. C4 – Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kształtowanie polityki zatrudnienia i płac. C5 – Kształtowanie polityki marketingowej. Planowanie budżetu marketingowego. C6 – Ustalenie polityki jakości i rozwoju produktów. Planowanie budżetu B+R oraz nakładów na działalność projakościową. C7 – Decyzje ubezpieczeniowe. Ubezpieczenie materiałów, towarów i produkcji gotowej, negocjacje warunków ubezpieczenia. Ubezpieczenie pracowniczego funduszu płac na wypadek zdarzeń losowych. C8 – Decyzje kredytowe. Formułowanie wniosków kredytowych. Zaciąganie kredytów krótko i długoterminowych. Negocjacje kosztów kredytów. Negocjacje form spłaty. C9 – Lokaty finansowe. Krótko i długoterminowe lokaty bankowe. Lokaty w bankowy fundusz inwestycyjny i akcje przedsiębiorstw notowanych na GPW. C10 – Wywiad gospodarczy. Zamawianie i negocjowanie cen raportów w wywiadowi gospodarczej. Analiza raportów rynkowych. C11 – Ustalanie cen produktów. Budowanie polityki cenowej dla poszczególnych produktów. Analiza popytu i sprzedaży w poszczególnych segmentach cenowych. C12 – Zdarzenie losowe 1 – planowanie produkcji w warunkach niedoboru materiałów. Przetarg na zakup zredukowanych pakietów materiałów. C13 – Zdarzenie losowe 2 – planowanie produkcji w warunkach zmiennego popytu. Formułowanie oferty handlowej dla zagranicznego kontrahenta. Negocjacje handlowe dotyczące długoterminowego kontraktu. C14 – Prezentacja wyników działalności z 12 okresów, porównanie wyników przedsiębiorstw. Analiza słuszności podejmowanych decyzji. Omówienie najlepszych strategii i największych błędów. C15 – Prezentacja raportów rocznych przedsiębiorstw. Analiza działalności produkcyjnej, handlowej, finansowej i marketingowej. Zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie uczestnictwa zespołów w poszczególnych etapach gry kierowniczej, osiągniętych wyników w grze, a także prezentacji sprawozdań okresowych z działalności wirtualnych firm, zawierających analizę przyczyn sukcesów i niepowodzeń.
Egzamin:
Literatura:
[1] Gąsiorkiewicz A., Materiały dydaktyczne do przedmiotu Gra kierownicza, www.gra.wip.edu.pl [2] Gąsiorkiewicz L., Analiza ekonomiczno – finansowa przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002. [3] Kotler P., Marketing, Gebethner i Ska, Warszawa 1994
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się