- Nazwa przedmiotu:
- Gra kierownicza
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Finanse i zarządzanie ryzykiem
- Kod przedmiotu:
- GRAKI
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy informatyki, Podstawy zarządzania, Podstawy marketingu
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Oczekiwane efekty kształcenia: gra kierownicza służy wszechstronnej edukacji menedżerskiej poprzez symulację procesów zarządzania przedsiębiorstwem z uwzględnieniem ryzyka. Uczestnicy gry, tworzący zarządy przedsiębiorstw, podejmują strategiczne, taktyczne i operacyjne decyzje, dotyczące działalności gospodarczej na konkurencyjnym rynku.
- Treści kształcenia:
- Program ramowy jednostki dydaktycznej C w podziale na godziny zajęć:
C1 – Wprowadzenie, przedstawienie zasad i ustalenie harmonogramu gry.
C2 – Wybór strategii produktowej, finansowej, handlowej i marketingowej przedsiębiorstwa.
C3 – Planowanie potrzeb materiałowych. Negocjacje handlowe dotyczące cen i warunków dostaw. Giełda
towarowa – kupno/sprzedaż towarów od innych przedsiębiorstwa na rynku.
C4 – Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kształtowanie polityki zatrudnienia i płac.
C5 – Kształtowanie polityki marketingowej. Planowanie budżetu marketingowego.
C6 – Ustalenie polityki jakości i rozwoju produktów. Planowanie budżetu B+R oraz nakładów na działalność
projakościową.
C7 – Decyzje ubezpieczeniowe. Ubezpieczenie materiałów, towarów i produkcji gotowej, negocjacje
warunków ubezpieczenia. Ubezpieczenie pracowniczego funduszu płac na wypadek zdarzeń losowych.
C8 – Decyzje kredytowe. Formułowanie wniosków kredytowych. Zaciąganie kredytów krótko i
długoterminowych. Negocjacje kosztów kredytów. Negocjacje form spłaty.
C9 – Lokaty finansowe. Krótko i długoterminowe lokaty bankowe. Lokaty w bankowy fundusz inwestycyjny
i akcje przedsiębiorstw notowanych na GPW.
C10 – Wywiad gospodarczy. Zamawianie i negocjowanie cen raportów w wywiadowi gospodarczej. Analiza
raportów rynkowych.
C11 – Ustalanie cen produktów. Budowanie polityki cenowej dla poszczególnych produktów. Analiza popytu
i sprzedaży w poszczególnych segmentach cenowych.
C12 – Zdarzenie losowe 1 – planowanie produkcji w warunkach niedoboru materiałów. Przetarg na zakup
zredukowanych pakietów materiałów.
C13 – Zdarzenie losowe 2 – planowanie produkcji w warunkach zmiennego popytu. Formułowanie oferty
handlowej dla zagranicznego kontrahenta. Negocjacje handlowe dotyczące długoterminowego
kontraktu.
C14 – Prezentacja wyników działalności z 12 okresów, porównanie wyników przedsiębiorstw. Analiza
słuszności podejmowanych decyzji. Omówienie najlepszych strategii i największych błędów.
C15 – Prezentacja raportów rocznych przedsiębiorstw. Analiza działalności produkcyjnej, handlowej,
finansowej i marketingowej. Zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie uczestnictwa zespołów w poszczególnych etapach gry kierowniczej, osiągniętych wyników w grze, a także prezentacji sprawozdań okresowych z działalności wirtualnych firm, zawierających analizę przyczyn sukcesów i niepowodzeń.
- Egzamin:
- Literatura:
- [1] Gąsiorkiewicz A., Materiały dydaktyczne do przedmiotu Gra kierownicza, www.gra.wip.edu.pl
[2] Gąsiorkiewicz L., Analiza ekonomiczno – finansowa przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002.
[3] Kotler P., Marketing, Gebethner i Ska, Warszawa 1994
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się