Nazwa przedmiotu:
Anzalizy strategiczne w zarządzaniu innowacjami
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Transfer technologii i zarządzanie innowacjami
Kod przedmiotu:
ASTRI
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1. Organizacja technicznego przygotowania produkcji 2. Zarządzanie innowacjami
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem i efektem kształcenia jest rozumienie roli i metod analizy strategicznej i planowania strategicznego w zarządzaniu innowacjami oraz stosowania wybranych metod analizy strategicznej i planowania strategicznego do rozwiązywaniu problemów zarządzania innowacjami.
Treści kształcenia:
Program ramowy wykładu: 1. Cele, zadania podstawowe pojęcia innowacji 2. Zarządzanie strategiczne , a zarządzanie innowacjami 3. Produkować czy kupować 4. Analiza konkurencji - cz.1 5. Analiza konkurencji cz.2 - wybrane metody 6. Analiza portfelowa cz.1 7. Analiza portfelowa cz.2 - wybrane metody 8. Analiza możliwości 9. Krzywa życia produktu, technologii, organizacji 10. Luka strategiczna 11. Organizacja zespołów analiz strategicznych w zarządzaniu innowacjami 12. Technika scenariuszy a zarządzanie innowacjami 13. Technika scenariuszy - wybrane przykłady 14. Wdrażanie wyników analiz strategicznych w aspekcie zarządzania innowacjami Podstawowe tematy i pytania : 1. Istota innowacji i innowacyjności 2. Rodzaje innowacji 3. Zasady realizacji skutecznych strategii 4. Rola analiz konkurencji, podstawowe czynniki i kryteria oceny 5. Uogólniona procedura analizy portfelowej 6. Podać podobieństwa i różnice w analizach portfelowych 7. Rola cyklu życia produktu ,technologii, organizacji w zarządzaniu innowacjami 8. Produkować czy kupować podać wybrane czynniki decyzyjne i alternatywy działania 9. Podać znaczenie luki strategicznej i przykładowe mierniki jej określania 10. Wyjaśnić znaczenie scenariuszy jako instrumentu opracowywania strategii i planowania innowacji Program ramowy ćwiczeń: 1. Organizacja ćwiczeń 2. Wybór I metody do analizy-cz.1 3. Wybór I metody do analizy-cz.2 4. Wybór II metody do analizy-cz.1 5. Wybór II metody do analizy-cz.2 6. Wybór III metody do analizy - cz.1 7. Wybór III metody do analizy - cz.2 8. Wybór IV metody do analizy - cz.1 9. Wybór IV metody do analizy - cz.2 10. Realizacja projektu strategii zarządzania innowacjami 11. Prezentacja wybranych projektów strategii przez Autorów - cz.1 12. Prezentacja wybranych projektów strategii przez Autorów -cz.2 13. Wprowadzanie zmian do projektów strategii 14. Zaliczenie 15. Podsumowanie wykonanych projektów Podstawowe tematy i pytania : 1. Wskazać podstawowe kryteria wyboru danej metody analizy strategicznej 2. Omówić procedurę prowadzenia analizy strategicznej według wybranej metody 3. Wskazać podstawowe czynniki analizy dla wybranej metody 4. Omówić przykładowe prezentacje wyników analiz 5. Wskazać na bazie wyników analizy podstawowe decyzje strategiczne w zakresie zarządzania innowacjami 6. Przedstawić różnice wynikające z analiz strategicznych i ich skutki dla formułowania strategii zarządzania innowacjami 7. Uzasadnić przyjęte kierunki działań strategicznych w projekcie strategii zarządzasnia innowacjami 8. Wskazać skutki dla przedsiębiorstwa przyjętej strategii zarządzania innowacjami 9. Wskazać podstawowe warunki niezbędne do spełnienia, aby wdrożyć proponowane rozwiązania strategiczne 10. Charakterystyka projektu - omówienie raportu końcowego
Metody oceny:
Wykład:Test zaliczeniowy Ćwiczenia: Wykonanie projektów
Egzamin:
Literatura:
1. G. Gierszewska, M.Romanowska: „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa , PWE Warszawa 2003 r. 2. R. Krupski: „Zarządzanie strategiczne”, Wyd.Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002 r. 3. J. Penc:„ Strategie zarządzania.Perspektywiczne myślenie systemowe działanie.Teoria i praktyka zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2002 r. 4. M.E. Porte: „Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów”, PWE Warszawa 1992r. 5. A. Stabryła: „Zarzadzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy”, PWN, Warszawa 2002 r. 6. H.J.Vollmuth: „Controlling od A instrumenty do Z” Analizy operacyjne i strategiczne”, Agencja Wydawnicza Placet,. Warszawa 1995 r 7. R.Żuber : „Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa” Wyd. Difin, Warszawa 2008 r.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się