- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie projektem informatyzacji Biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Janusz Zawiła- Niedźwiecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Informatyka gospodarcza
- Kod przedmiotu:
- ZAPIB
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do świadomego uczestniczenia, a w przyszłości także zarządzania przedsięwzięciem informatycznym od analiz potrzeb i wykonalności przez jego zlecanie, wykonywanie, odbieranie, wdrażanie i utrzymywanie. Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z zasadami realizacji analiz, biznes planów, formułowania wymagań, raportowania przebiegu, definiowania produktów, planowania testów i odbiorów, opracowywania analiz powykonawczych. Wykład będzie miał charakter seminaryjny. Zajęcia wykładowe będą skorelowane z zajęciami laboratoryjnymi. W ramach laboratorium studenci zapoznają się z symulowanymi sytuacjami zarządzania przedsięwzięciem informatycznym, a ćwiczenia będą wykonywali w grupach dwu, trzyosobowych na bazie przygotowanych case-study.
- Treści kształcenia:
- Program ramowy jednostki dydaktycznej W15 w podziale na godziny zajęć:
W1 – Rodzaje przedsięwzięć informatycznych.
W2 – Przedsięwzięcie jako projekt – struktura projektu
W3 – Zarządzanie przedsięwzięciem (struktura organizacyjna, zasady zarządzania).
W4 – Skuteczność, jakość, ryzyko przedsięwzięcia (pomiar, cykl zarządzania).
W5 – Biznes plan przedsięwzięcia.
W6 – Analiza problemowa – podejście procesowe.
W7 – Planowanie zadań, zarządzanie zmianą.
W8 – Sprawdzian (test 1).
W9 – Ryzyko, bezpieczeństwo, niebezpieczeństwo.
W10 – Obszary zapewniania bezpieczeństwa.
W11 – Zarządzanie bezpieczeństwem (struktura organizacyjna, zasady zarządzania).
W12 – Ciągłość działania (dualne podejście, zarządzanie ciągłością).
W13 – Podejście scenariuszowe w zarządzaniu, scenariusze awaryjne.
W14 – Wzorce dobrych praktyk, modele oceny dojrzałości zarządzania.
W15 – Sprawdzian końcowy (test 2).
Program ramowy jednostki dydaktycznej L15 w podziale na godziny zajęć:
L1 – Sprawy organizacyjne, funkcjonalność systemu, będącego przedmiotem ćwiczenia (case-study).
L2 ÷ L5 – Analiza ryzyka – projekt (BIA + szacowanie).
L6 – L11 – Zapewnianie bezpieczeństwa – projekt (wg ISO 27001).
L12 – L15 – Zapewnianie ciągłości działania – projekt (wg (BS 25999).
- Metody oceny:
- Wykład. Test1- Otwarty test pisemny sprawdzający znajomość zagadnień omawianych na W1-W7- 20 pkt
Wykład. Test2- Otwarty test pisemny sprawdzający znajomość zagadnień omawianych na W9-W14- 20 pkt
Laboratorium. Test1- Projekt praktyczny obejmujący znajomość zagadnień omówionych na L1-L5- 20 pkt
Laboratorium. Test2- Projekt praktyczny obejmujący znajomość zagadnień omówionych na L6-L11- 20 pkt
Laboratorium. Test3- Projekt praktyczny obejmujący znajomość zagadnień omówionych na L12-L15- 20 pkt
Razem: 100 pkt
Liczba pkt. Ocena końcowa
91-100 5,0
81-90 4,5
71-80 4,0
61-70 3,5
51-60 3,5
0-50 2,0
Uwaga! Nie można uzyskać zaliczenia przedmiotu bez zaliczenia każdej z jednostek: wykładu i laboratorium.
- Egzamin:
- Literatura:
- [1] Białas A. „Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2007.
[2] van der Heijden K. „Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu strategicznym”, Dom Wydawniczy ABC, 2000.
[3] Pritchard C.L. „Zarządzanie ryzykiem w projektach”, WIG-PRESS, 2002.
[4] Staniec I., Zawiła-Niedźwiecki J. „Zarządzanie ryzykiem operacyjnym”, Wydawnictwo C.H. Beck, 2008
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się