- Nazwa przedmiotu:
- Dynamika lotu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Maria Złocka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK326
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NW108 - Mechanika 1 (MECHANA1)
NW115 - Mechanika 2 (MECHANA2)
NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1)
NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2)
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa umiejętności modelowania fizycznego i matematycznego ruchu samolotu, którego własności dynamiczne bada. Potrafi ocenić stateczność podłużną i boczną zaburzonego lotu poziomego samolotu, wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego i ocenić stateczność korkociągu na podstawie numerycznej symulacji ruchu
- Treści kształcenia:
- 1. Modelowanie
1.1 Model fizyczny statku powietrznego – założenia
1.2 Układy współrzędnych wykorzystywane w dynamice lotu.
2. Związki kinematyczne prędkości, transformacje układu
3. Siły i momenty działające na samolot w locie
4. Dynamiczne równania ruchu samolotu
4.1 Równania ruchu z dodatkowymi stopniami swobody
5. Ustalony ruch samolotu
6. Linearyzacja równań ruchu
7. Siły i momenty aerodynamiczne
7.1 Bezwymiarowe siły i momenty aerodynamiczne
7.2 Wyznaczanie wybranych pochodnych aerodynamicznych
8. Badanie stateczności ruchu ustalonego
9. Badanie ruchu samolotu na dużych kątach natarcia
9.1 Badanie korkociągu
9.2 Badanie wing rocka
10 Sterowanie ruchem samolotu
10.1 Ogólny model ruchu sterowanego samolotu
10.2 Sterowanie liniowe
10.3 Sterowanie nieliniowe
- Metody oceny:
- Zdany egzamin zalicza przedmiot.
Przewidziane jest zwolnienie z części egzaminu po otrzymaniu pozytywnej oceny ze sprawdzianu wiedzy z części wykładu.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.Bandu N. Pamadi : Preference, stability, dynamics and control of airplanes, AIAA Education Series, Virginia, 2004,
2.Zdobysław Goraj : Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń, BNIL, Warszawa, 2001,
3.Jan Roskam Airplane flight dynamics and automatic flight controls, DAR, Kansas, USA, 2003,
4.Michael V. Cook , Flight Dynamics Principles, BH Elsevier, 2008,
5.Materiały dostarczone przez wykładowcę pt. „Dynamika lotu” (100 stron w wersji elektronicznej).
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się