Nazwa przedmiotu:
Dynamika lotu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maria Złocka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK326
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NW108 - Mechanika 1 (MECHANA1) NW115 - Mechanika 2 (MECHANA2) NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1) NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2)
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa umiejętności modelowania fizycznego i matematycznego ruchu samolotu, którego własności dynamiczne bada. Potrafi ocenić stateczność podłużną i boczną zaburzonego lotu poziomego samolotu, wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego i ocenić stateczność korkociągu na podstawie numerycznej symulacji ruchu
Treści kształcenia:
1. Modelowanie 1.1 Model fizyczny statku powietrznego – założenia 1.2 Układy współrzędnych wykorzystywane w dynamice lotu. 2. Związki kinematyczne prędkości, transformacje układu 3. Siły i momenty działające na samolot w locie 4. Dynamiczne równania ruchu samolotu 4.1 Równania ruchu z dodatkowymi stopniami swobody 5. Ustalony ruch samolotu 6. Linearyzacja równań ruchu 7. Siły i momenty aerodynamiczne 7.1 Bezwymiarowe siły i momenty aerodynamiczne 7.2 Wyznaczanie wybranych pochodnych aerodynamicznych 8. Badanie stateczności ruchu ustalonego 9. Badanie ruchu samolotu na dużych kątach natarcia 9.1 Badanie korkociągu 9.2 Badanie wing rocka 10 Sterowanie ruchem samolotu 10.1 Ogólny model ruchu sterowanego samolotu 10.2 Sterowanie liniowe 10.3 Sterowanie nieliniowe
Metody oceny:
Zdany egzamin zalicza przedmiot. Przewidziane jest zwolnienie z części egzaminu po otrzymaniu pozytywnej oceny ze sprawdzianu wiedzy z części wykładu.
Egzamin:
Literatura:
1.Bandu N. Pamadi : Preference, stability, dynamics and control of airplanes, AIAA Education Series, Virginia, 2004, 2.Zdobysław Goraj : Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń, BNIL, Warszawa, 2001, 3.Jan Roskam Airplane flight dynamics and automatic flight controls, DAR, Kansas, USA, 2003, 4.Michael V. Cook , Flight Dynamics Principles, BH Elsevier, 2008, 5.Materiały dostarczone przez wykładowcę pt. „Dynamika lotu” (100 stron w wersji elektronicznej).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się