Nazwa przedmiotu:
Układy automatycznego sterowania lotem
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marcin Żugaj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NS637
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NK473 - Aerodynamika 1 (AERO1) NK302 - Aerodynamika 2 (AERO2) NK326 - Dynamika lotu (DYNLOT) NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1) NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2) NW123 - Podstawy automatyki i sterowania 1 (PAS1) NK360 - Podstawy automatyki i sterowania 2 (PAS2) NK389 - Sterowanie w lotnictwie i kosmonautyce (STELIK)
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi określić podstawowe charakterystyki dynamiczne samolotu, prawidłowo określić strukturę układu automatycznego starowania oraz dobrać prawa sterowania..
Treści kształcenia:
W. Wprowadzenie do automatycznego sterowania lotem. Budowa i zasada działania podstawowych układów i podukładów takich jak: układy stabilizacji przestrzennej (SAS, CAS), autopiloty i układy zarządzające lotem (FMS). Metody modelowania obiektu sterowania w postaci nieliniowych równań różniczkowych, liniowych równań stanu i transmitancji. Metody badania właściwości obiektu na podstawie jego modelu. Rodzaje, właściwości oraz metody modelowania układów wykonawczych sterowania oraz napędu statku powietrznego. Metody projektowania i syntezy układów automatycznej stabilizacji i automatycznego sterowania lotem przy wykorzystaniu typowych rozwiązań strukturalnych takich układów. P. Część projektowa przedmiotu obejmuje praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie części wykładowej, przez wykonanie projektu układu automatycznego sterowania dla danego typu samolotu.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia części wykładowej oraz części projektowej. Zaliczenie części wykładowej odbywa się na podstawie oceny z kolokwium, zaliczenie części projektowej na podstawie oceny z wykonanego projektu. Ocena końcowa jest średnią z oceny z kolokwium i projektu. Praca własna: Projekt układu automatycznego sterowania lotem, którego zakres obejmuje: analizę własności statku powietrznego, dobór struktury oraz praw sterowania układu.
Egzamin:
Literatura:
1. Bociek S., Gruszecki J.: Układy sterowania automatycznego lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999. 2. MacLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990. 3. Pratt R.W.: Flight control systems. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Reston 2000. 4. Vogt R.: Sterowanie statków powietrznych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987. Dodatkowa literatura: 1. Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się