- Nazwa przedmiotu:
- Układy automatycznego sterowania lotem
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marcin Żugaj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NS637
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NK473 - Aerodynamika 1 (AERO1)
NK302 - Aerodynamika 2 (AERO2)
NK326 - Dynamika lotu (DYNLOT)
NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1)
NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2)
NW123 - Podstawy automatyki i sterowania 1 (PAS1)
NK360 - Podstawy automatyki i sterowania 2 (PAS2)
NK389 - Sterowanie w lotnictwie i kosmonautyce (STELIK)
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi określić podstawowe charakterystyki dynamiczne samolotu, prawidłowo określić strukturę układu automatycznego starowania oraz dobrać prawa sterowania..
- Treści kształcenia:
- W. Wprowadzenie do automatycznego sterowania lotem. Budowa i zasada działania podstawowych układów i podukładów takich jak: układy stabilizacji przestrzennej (SAS, CAS), autopiloty i układy zarządzające lotem (FMS). Metody modelowania obiektu sterowania w postaci nieliniowych równań różniczkowych, liniowych równań stanu i transmitancji. Metody badania właściwości obiektu na podstawie jego modelu. Rodzaje, właściwości oraz metody modelowania układów wykonawczych sterowania oraz napędu statku powietrznego. Metody projektowania i syntezy układów automatycznej stabilizacji i automatycznego sterowania lotem przy wykorzystaniu typowych rozwiązań strukturalnych takich układów.
P. Część projektowa przedmiotu obejmuje praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie części wykładowej, przez wykonanie projektu układu automatycznego sterowania dla danego typu samolotu.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia części wykładowej oraz części projektowej. Zaliczenie części wykładowej odbywa się na podstawie oceny z kolokwium, zaliczenie części projektowej na podstawie oceny z wykonanego projektu. Ocena końcowa jest średnią z oceny z kolokwium i projektu.
Praca własna: Projekt układu automatycznego sterowania lotem, którego zakres obejmuje: analizę własności statku powietrznego, dobór struktury oraz praw sterowania układu.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Bociek S., Gruszecki J.: Układy sterowania automatycznego lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
2. MacLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990.
3. Pratt R.W.: Flight control systems. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Reston 2000.
4. Vogt R.: Sterowanie statków powietrznych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987.
Dodatkowa literatura:
1. Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się