- Nazwa przedmiotu:
- Komory spalania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marian Gieras
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NS640
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NS606 - Spalanie (SPAL)
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć przeprowadzić obliczenia aerodynamiczne i cieplne typowej komory spalania silnika turbinowego, a także wykonać wstępny projekt całej komory spalania lotniczego silnika turbinowego z uwzględnieniem zasad ograniczania emisji toksycznych produktów spalania.
- Treści kształcenia:
- 1.Zasady działania komór spalania silników lotniczych.
2.Typy i rodzaje komór spalania silników lotniczych.
3.Podstawy aerodynamiki komór spalania - ogólne zasady kształtowania przepływu czynnika w komorach spalania.
4.Rodzaje dyfuzorów - budowa i podstawy projektowania dyfuzorów.
5.Metody stabilizacji płomienia w komorach spalania
6.Metody rozpylania paliwa - badania i dobór wtryskiwaczy
7.Proces dyfuzji i spalanie kropel paliwa
8.Podstawy organizacji zapłonu i spalania
9.Pętle stabilnego zapłonu i spalania
10.Podstawy modelowanie procesu spalania w komorach
11.Rura żarowa - obliczenia cieplne i wytrzymałościowe
12.Metody ograniczania emisji toksycznych produktów spalania.
13.Podstawy obliczeń i projektowania komory spalania
14.Podsumowanie
- Metody oceny:
- : Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnego kolokwium
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Pr. zbiorowa pod red. M. Orkisza, „Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym”, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne”, Lublin.
2. R. Łapucha, „Komory spalania silników turbinowo-odrzutowych”, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa.
3. H. Lefebvre, „Gas Turbine Combustion”, Taylor & Francis, USA
4. J. B. Heywood, „Internal Combustion Engine Fundamentals”, McGrawHill Book Co., New York
Dodatkowe literatura:
- Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się