Nazwa przedmiotu:
Komory spalania
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marian Gieras
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NS640
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NS606 - Spalanie (SPAL)
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć przeprowadzić obliczenia aerodynamiczne i cieplne typowej komory spalania silnika turbinowego, a także wykonać wstępny projekt całej komory spalania lotniczego silnika turbinowego z uwzględnieniem zasad ograniczania emisji toksycznych produktów spalania.
Treści kształcenia:
1.Zasady działania komór spalania silników lotniczych. 2.Typy i rodzaje komór spalania silników lotniczych. 3.Podstawy aerodynamiki komór spalania - ogólne zasady kształtowania przepływu czynnika w komorach spalania. 4.Rodzaje dyfuzorów - budowa i podstawy projektowania dyfuzorów. 5.Metody stabilizacji płomienia w komorach spalania 6.Metody rozpylania paliwa - badania i dobór wtryskiwaczy 7.Proces dyfuzji i spalanie kropel paliwa 8.Podstawy organizacji zapłonu i spalania 9.Pętle stabilnego zapłonu i spalania 10.Podstawy modelowanie procesu spalania w komorach 11.Rura żarowa - obliczenia cieplne i wytrzymałościowe 12.Metody ograniczania emisji toksycznych produktów spalania. 13.Podstawy obliczeń i projektowania komory spalania 14.Podsumowanie
Metody oceny:
: Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnego kolokwium
Egzamin:
Literatura:
1. Pr. zbiorowa pod red. M. Orkisza, „Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym”, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne”, Lublin. 2. R. Łapucha, „Komory spalania silników turbinowo-odrzutowych”, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. 3. H. Lefebvre, „Gas Turbine Combustion”, Taylor & Francis, USA 4. J. B. Heywood, „Internal Combustion Engine Fundamentals”, McGrawHill Book Co., New York Dodatkowe literatura: - Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się