- Nazwa przedmiotu:
- Instalacje budowlane
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Szymon Firląg
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Technologie Budowlane
- Kod przedmiotu:
- INBUD
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem głównym przedmiotu jest osiągnięcie przez studenta podstawowej wiedzy na temat takich instalacji sanitarnych jak: wodna i kanalizacji, centralnego ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, spalinowa oraz instalacji elektrycznej i systemów ciepłowniczych.
Studenci zapoznają się z nomenklaturą techniczną, podstawami projektowania instalacji sanitarnych, jak również zasadami ich bezpiecznego funkcjonowania i eksploatacji.
Wiedza zdobyta na kursie pozwoli studentom na wykonanie prostych projektów instalacji sanitarnych, oceny istniejących instalacji oraz określenie ich efektywności energetycznej.
- Treści kształcenia:
- Mikroklimat pomieszczeń, podstawowe pojęcia z zakresu wymiany ciepła i ogrzewnictwa, obliczania współczynników przenikania ciepła przegród budowlanych, rozkładu temperatury w przegrodzie, obliczanie grubości izolacji i strefy przemarzania przegrody.
Obliczanie zapotrzebowania na moc ciepła ogrzewanych pomieszczeń, grzejniki, źródła ciepła, systemy ogrzewań, schematy instalacji centralnego ogrzewania, zabezpieczenia instalacji.
Podstawowe pojęcia z zakresu ciepłownictwa, systemy ciepłownicze, kanały ciepłownicze, węzły ciepłownicze, kompensacja wydłużeń termicznych sieci ciepłowniczej.
Instalacje wodociągowe wody zimnej, zaopatrzenie w wodę budynków, przyłącza wodociągowe, węzeł wodomierzowy, wodomierze – rodzaje i dobór.
Obliczenie wewnętrznych instalacji wodociągowych, podnoszenie i utrzymanie ciśnienia wody w instalacjach, współpraca układów pompa-hydrofor, pompa-zbiornik górny, budowa wewnętrznej sieci wodociągowej – materiały i armatura wodociągowa.
Instalacje ciepłej wody użytkowej – systemy i rodzaje, centralne przygotowanie i rozprowadzenie c.w.u. ( węzły cieplne dla potrzeb przygotowania c.w.u. ) ,lokalne przygotowanie c.w.u..
Kanalizacja wewnętrzna w budynkach, warunki pracy i obliczanie wewnętrznych instalacji kanalizacyjnych, kanalizacje dualne.
Podstawowe pojęcia z zakresu wentylacji i klimatyzacji, obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego.
Systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne, urządzenia, komory klimatyzacyjne.
Instalacje grzewcze, wentylacyjne i przygotowania c.w.u. w budynkach energooszczędnych i pasywnych.
Podstawy teoretyczne. Charakterystyka podstawowych urządzeń elektrycznych, metody obliczeniowe elektrycznych obwodów liniowych.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny z kolokwium
- Egzamin:
- Literatura:
- Krygier K., Klinke T., Sewerynik J.: Ogrzewnictwo wentylacja klimatyzacja,
Koczyk H.: Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja,
Nantka M.: Ogrzewnictwo i ciepłownictwo,
Chudzicki J.: Instalacje ciepłej wody w budynkach
Pecheł A.: Wentylacja i klimatyzacja – podstawy
Gutkowski K.: Chłodnictwo i klimatyzacja
Markiewicz H.: Instalacje Elektryczne
Niestępski S., Parol M., Pasternakiewicz J., Wiśniewski T.: Instalacje elektryczne. Budowa, projektowanie i eksploatacja
Normy, rozporządzenia:
PN-B-02402:1982, PN-B-10425:1989, PN-B-03420:1976, PN-B-03421:1978, PN-B-03430:1983/Az3:2000, PN-B-76001:1999, PN-EN 12831:2006
Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się