Nazwa przedmiotu:
Etyka
Koordynator przedmiotu:
brak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiazkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Wyposażenia studentów w wiedzę służącą rozbudzeniu ich wrażliwości moralnej oraz niezbędną do trafnego identyfikowania i rozwiązywania dylematów moralnych z jakimi przyjdzie im się zetknąć w przyszłej pracy zawodowej.
Treści kształcenia:
Wartości jako istotny element ludzkiego świata. Obecność i rola wartości w życiu indywidualnym, społecznym i w kulturze. Kryzys aksjologiczny; kryzys moralny jako szczególna jego postać. 2. Podstawowe pojęcia i problemy aksjologii. Czym są wartości, w jaki sposób istnieją, jak je poznajemy. Typologia wartości oraz ich hierarchizacja w teorii i praktyce życiowej. 3. Istota, pochodzenie i funkcja moralności. Moralność a obyczajowość. Wpływ religii na praktykę moralną. Moralność a prawo; formalistyczny i materialny typ filozofii prawa. 4. Etyka opisowa i normatywna. Specyfika etyki normatywnej jako nauki. Problem uzasadnialności norm i ocen moralnych. Prawda w etyce. 5. Etyka wobec newralgicznych problemów moralnych współczesności. 6. Etyka w poszukiwaniu postaw słusznego moralnie postępowania. Prezentacja problemów zawartych w historii myśli etycznej, ze szczególnym uwzględnieniem etyki Arystotelesa, Kanta i utylitaryzmu. 7. Kodeks etyczny jako narzędzie edukacji moralnej. Rola kodeksów etycznych we współczesnym świecie. Zalety i niedostatki myślenia kodeksowego w etyce. 8. Moralne dylematy gospodarowania. Przestrzeganie standardów moralnych a efektywność ekonomiczna firmy. Efektywność ekonomiczna a sprawiedliwość społeczna w gospodarce rynkowej. 9. Podstawowe wartości w życiu publicznym. Etyka życia publicznego a etyka obywatelska. Czynniki wpływające na poziom etyczny instytucji publicznych. 10. Polityka jako specyficzny obszar życia publicznego. Problemy związane z obecnością wartości moralnych w polityce. Polityczny makiawelizm. Karta Standardów Politycznych LiD-u analiza krytyczna. 11. Korupcja jako jeden z najpoważniejszych problemów nowego stulecia; prawny i moralny aspekt działań korupcyjnych. Ekonomiczne i społeczne koszty korupcji. 12. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa. Podstawowe przyczyny naruszania standardów moralnych przez urzędników administracji (analiza badań) oraz metody zapobiegania ich pojawiania się. 13. Podstawowe zasady etyki urzędniczej. Etyczność i legalność działań urzędniczych. Moralny aspekt podejmowania decyzji administracyjnych. 14. Rola zawodowa urzędnika administracji; jej społeczne oraz instytucjonalne uwarunkowania. Podsumowanie zajęć.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
Falkowska E., Rudzińska-Ludwiczyńska K., Spór o dobro najwyższe, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001 Filek J. (red.) Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego. Poradnik, Wyd. Małopolska Szkoła Administracji Publicznej AE, Kraków 2004 Modzelewski E., Etyka a polityka, Almamer, Warszawa 2006 Tokarczuk R., Etyka prawnicza, Lewis Nexis, Warszawa 2005
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się