- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka
- Koordynator przedmiotu:
- brak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie podstawowych technik całkowania. Rozszerzenie wiadomości z rachunku różniczkowego na funkcje wielu zmiennych.
- Treści kształcenia:
- 1. Różniczka funkcji, linearyzacja, równanie stycznej, wzór Taylorea. Zastosowanie pochodnych w fizyce i ekonomii. 2. Całka nieoznaczona: definicja, wzory podstawowe, całkowanie przez części i przez podstawienie. 3. Różne sposoby całkowania: przykłady, całkowanie funkcji wymiernych, podstawienia trygonometryczne. 4. Całka oznaczona: definicja, interpretacja geometryczna, własności. 5. Całka niewłaściwa (przedział całkowania nieograniczony). 6. Funkcje wielu zmiennych: definicja, dziedzina, pochodne kierunkowe, pochodne cząstkowe, szkicowanie wykresów powierzchni kwadratowych na podstawie przekrojów. 7. Zastosowanie pochodnych cząstkowych: ekstrema, gradient, płaszczyzna styczna, aproksymacja liniowa. 8. Warstwice: definicja i przykłady
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. J. Kłopotowski, W. Marcinkiewicz-Lewandowska, M. Nykowska, I. Nykowski: „Matematyka”, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa. 2. G. Decewicz, W. Żakowski: „Matematyka”, tom 1. 3. W. Żakowski, W. Kołodziej: „Matematyka”, tom 2. 4. W. Żakowski, W. Leksiński: „Matematyka”, tom 4.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się