- Nazwa przedmiotu:
- Socjologia wsi
- Koordynator przedmiotu:
- brak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy o sytuacji społeczno ekonomicznej polskiej wsi, historycznych uwarunkowaniach procesu transformacji oraz o konsekwencjach wejścia polskiej wsi i rolnictwa w obszar oddziaływania Wspólnej Polityki Rolnej UE. Przygotowanie studentów do sprawnego administrowania funduszami unijnymi.
- Treści kształcenia:
- 1.W.Chłopi i wieś jako przedmiot zainteresowania socjologów. Kwestia chłopska w polskiej socjologii. Specyfika rolnictwa i gospodarstwa rolnego. 2.W.Chłopskie ruchy społeczne i polityczne. Agraryzm, partie ludowe jako forma budowy samoświadomości oraz werbalizacji interesów stanowych. 3.W.Polityka „represyjnej tolerancji” PRL wobec wsi i rolników; założenia, praktyka, konsekwencje. 4.W. Diagnoza sytuacji społeczno ekonomicznej polskiej wsi i rolnictwa. . Poziom kapitału społecznego, ludzkiego, ekonomicznego oraz symbolicznego. 5 W. Od Wspólnoty Węgla i Stali do Unii Europejskiej. Wspólna polityka rolna UE w procesie wspierania rolnictwa oraz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich 6. Ć.Stereotypy wiejsko miejskie. Miasto i wieś -wzajemne postrzeganie w świetle badań empirycznych. 7. Ć.Wiejskość wiejskość; rodzaj więzi społecznej, typ tworzonej kultury, położenie w przestrzeni społecznej. Urbanizacja ruralizacja. 8. Ć.Doświadczenia wielofunkcyjnego rozwoju wsi w krajach Unii Europejskiej. 9. Ć.Wielofunkcyjny rozwój wsi w Polsce. Doświadczenia, przykłady konkretnych rozwiązań. Rola samorządu i programów unijnych. 10. Ć.Rolnictwo i wieś a program „trwałego i zrównoważonego” rozwoju,. Rolnictwo ekologiczne, energia odnawialna, agroturystyka. . 11. Ć.Instytucje i programy wspierające wieś „przed” i „po” akcesji: PAOW, SAPARD, PROW, SPO. Rola samorządu terytorialnego. 12. Ć. Proces „demarginalizacji” polskiej wsi po 2004 roku. Najważniejsze zmiany i problemy. 13. Ć. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie na polskiej wsi w świetle badań socjologicznych. Poziom zaufania i klimat nieufności 14. Ć. Zmiany w postawach i opiniach mieszkańców wsi na temat UE. Od eurosceptycyzmu do zdecydowanego poparcia dla WPR. 15. Ć. Polityka regionalna UE i jej wpływ na rozwój gospodarczy. Doświadczenia krajów członkowskich UE.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- Red. J. Wilkin, Polska wieś 2006 Raport o stanie wsi FDPA Warszawa K. Gorlach; Socjologia polska wobec kwestii chłopskiej. Kraków 1990. M. Kłodziński Aktywizacja gospodarcza obszarów wiejskich. Warszawa 1999 Red. B. Fedyszak Radziejowska; Proces demarginalizacji polskiej wsi. Programy pomocowe, liderzy, elity i organizacji pozarządowe. ISP Warszawa 2005
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się