Nazwa przedmiotu:
Techniki negocjacji i mediacji w administracji
Koordynator przedmiotu:
brak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest nauka zachowań w sytuacjach konfliktowych oraz nabycie umiejętności konstruktywnego ich rozwiązywania. Ćwiczenie umiejętności traktowania konfliktu jako sytuacji kooperacji, doboru i właściwymi technikami.
Treści kształcenia:
1. Konflikt definicje, przyczyny powstawania. Negatywne i pozytywne aspekty sytuacji konfliktowych. 2. Różne style rozwiązywania konfliktów. Zachowania w sytuacjach konfliktowych od czego zależą i co trzeba brać pod uwagę, wybierając swój sposób rozwiązania problemu. Oś rywalizacja-kooperacja. 3. Procedury rozwiązywania konfliktów: arbitraż, mediacja, negocjacje, facylitacje. Omówienie różnych strategii rozwiązywania sporów: arbitraż sąd. Warunki skutecznego rozwiązywania konfliktów i sporów. 4. Mediacje zasady, sytuacje, przykłady (mediacje gospodarcze, rodzinne, karne). 5. Skuteczne negocjacje: przygotowania, miejsce, plan rozmów, priorytety, zadania uczestników negocjacji, określanie stanowisk, celów i interesów negocjacyjnych. 6. Negocjacje pozycyjne jako strategia rozwiązywania sporów (1) wady i zalety, fazy, stosowane taktyki i manipulacje. 7. Negocjacje pozycyjne (2) analiza praktyk i przykładów (case study). 8. Negocjacje problemowe (1) zasady i filozofia, zastosowanie, tryb postępowania. 9. Negocjacje problemowe (2) analiza praktyk i przykładów, (case study). 10. Problem ludzki w negocjacjach emocje, percepcja, komunikacja, mowa ciała. 11. Kulturowe i etyczne uwarunkowania negocjacji co wolno w negocjacjach, od kultur propartnerskich do protransakcyjnych. 12. Negocjacje zespołowe praca w grupie, zachowania członków zespołu, podział obowiązków, ustalenie sposobów podejmowania decyzji w zespole. Dynamika grupy. 13. Negocjacje w sytuacji konfliktów społecznych i sporów zbiorowych zasady, instytucje, analiza przykładów (case study).
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
R. Fisher, W. Ury, B. Patton, Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się PWE 1994 W. Ury Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji PWE 1997 Rządca R.A., Wujec P. Negocjacje PWE Warszawa 1998
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się