- Nazwa przedmiotu:
- Techniki negocjacji i mediacji w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- brak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest nauka zachowań w sytuacjach konfliktowych oraz nabycie umiejętności konstruktywnego ich rozwiązywania. Ćwiczenie umiejętności traktowania konfliktu jako sytuacji kooperacji, doboru i właściwymi technikami.
- Treści kształcenia:
- 1. Konflikt definicje, przyczyny powstawania. Negatywne i pozytywne aspekty sytuacji konfliktowych. 2. Różne style rozwiązywania konfliktów. Zachowania w sytuacjach konfliktowych od czego zależą i co trzeba brać pod uwagę, wybierając swój sposób rozwiązania problemu. Oś rywalizacja-kooperacja. 3. Procedury rozwiązywania konfliktów: arbitraż, mediacja, negocjacje, facylitacje. Omówienie różnych strategii rozwiązywania sporów: arbitraż sąd. Warunki skutecznego rozwiązywania konfliktów i sporów. 4. Mediacje zasady, sytuacje, przykłady (mediacje gospodarcze, rodzinne, karne). 5. Skuteczne negocjacje: przygotowania, miejsce, plan rozmów, priorytety, zadania uczestników negocjacji, określanie stanowisk, celów i interesów negocjacyjnych. 6. Negocjacje pozycyjne jako strategia rozwiązywania sporów (1) wady i zalety, fazy, stosowane taktyki i manipulacje. 7. Negocjacje pozycyjne (2) analiza praktyk i przykładów (case study). 8. Negocjacje problemowe (1) zasady i filozofia, zastosowanie, tryb postępowania. 9. Negocjacje problemowe (2) analiza praktyk i przykładów, (case study). 10. Problem ludzki w negocjacjach emocje, percepcja, komunikacja, mowa ciała. 11. Kulturowe i etyczne uwarunkowania negocjacji co wolno w negocjacjach, od kultur propartnerskich do protransakcyjnych. 12. Negocjacje zespołowe praca w grupie, zachowania członków zespołu, podział obowiązków, ustalenie sposobów podejmowania decyzji w zespole. Dynamika grupy. 13. Negocjacje w sytuacji konfliktów społecznych i sporów zbiorowych zasady, instytucje, analiza przykładów (case study).
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- R. Fisher, W. Ury, B. Patton, Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się PWE 1994 W. Ury Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji PWE 1997 Rządca R.A., Wujec P. Negocjacje PWE Warszawa 1998
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się