Nazwa przedmiotu:
Materiały ciekłokrystaliczne
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Barbara Warzyńska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat budowy związków organicznych zwanych ciekłymi kryształami, budowy faz ciekłokrystalicznych oraz przykłady ich wykorzystania w technice.
Treści kształcenia:
Podstawowe treści: metody otrzymywania stanu ciekłokrystalicznego, budowa chemiczna związków tworzących stan ciekłokrystaliczny, polimery ciekłokrystaliczne, polimery zdyspergowane ciekłymi kryształami, charakterystyka faz ciekłokrystalicznych- nematycznych i smektycznych, tematyki kręcone i ich właściwości, selektywne odbicie światła i wykorzystanie tego zjawiska w termografii, zastosowanie ciekłych kryształów do produkcji wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, mieszaniny ciekłokrystaliczne, różne typy efektów elektrooptycznych stosowane w wyświetlaczach.
Metody oceny:
Na podstawie odpowiedzi ustanej na koniec semestru.
Egzamin:
Literatura:
Materiały wykładowe K.Żmija, J.Zieliński,j. Parka,E.Nowiński-Kruszelinicki, Displeje ciekłokrystaliczne, PWN, Warszawa 1993;J.Żmija, S.Kłosowicz,W.Borys Cholesteryczne ciekłe kryształy w detekcji promieniowania, WNT 1989; B.Ważyńska Faza nematyczna powracająca w układach złożonych ze smektyków Al., Oficyna wydawnicz PW, pr.nauk. Inż.Mat.z.9,1998
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się