- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy CAE (Computer Aided Engineering)
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Jerzy Pokojski, profesor nzw
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy konstrukcji maszyn
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami koncepcyjnymi, metodycznymi oraz narzędziowymi Computer Aided Engineering (CAE).
- Treści kształcenia:
- 1. Modele procesu projektowego w projektowaniu maszyn. (Modele procesu projektowego proponowane przez teoretyków oraz stosowane w praktyce; przykładowe procesy projektowe produktów oraz zastosowania konkretnych grup narzędzi komputerowych.) 2. Klasyfikacja i charakterystyka problemów inżynierskich rozwiązywanych komputerowo. (Typologie stosowane w podejściach teoretycznych i praktycznych; listy podstawowych aktywności inżynierskich w ujęciu różnych typologii; klasy narzędzi komputerowych przeznaczonych do wspomagania różnych rodzajów aktywności inżynierskich.) 3. Kompleksowość problemów, struktury danych. (Na przykładzie dwóch konkretnych zadań przedstawienie procesu tworzenia kompleksowego problemu inżynierskiego wraz z niezbędnymi strukturami danych.) 4. Reprezentacja obiektowa i wnioskowanie. (Podstawy modelowania obiektowego wraz z przykładami inżynierskich zastosowań; w nawiązaniu do obiektowości prezentacja przetwarzania regułowego w oparciu o konkretny przykład inżynierski.) 5. Modelowanie komputerowe problemów budowy maszyn. (Przedstawienie konkretnych procesów projektowych w ujęciu historycznym; pokazanie zmian w procesie modelowania zadań inżynierskich w kontekście historycznym przy uwzględnieniu obecności i rosnącej roli narzędzi komputerowych.) 6. Projektanci, praca indywidualna i praca zespołowa. (Przedstawienie sylwetek konkretnych projektantów (głównie z przemysłu samochodowego) w kontekście pracy indywidualnej i zespołowej; zaprezentowanie wyników badań (prowadzonych zagranicą) w zakresie roli pojedynczych projektujących, kontekstu pracy zespołowej, podziału na role, roli lidera.) 7. Projektowanie realizowane w środowisku rozproszonym. (Modele współpracy zespołowej projektantów w środowisku rozproszonym geograficznie; charakterystyki stosowanych narzędzi komputerowych wraz z przykładami.) 8. Proces projektowy (Przedstawienie przykładowych, reprezentatywnych procesów projektowych ilustrujących różne strategie procesu projektowego.) 9. Realne procesy projektowe i ich komputeryzacja (Zaprezentowanie przykładowych procesów projektowych wraz z omówieniem zastosowanych narzędzi komputerowych.) 10. Definiowanie i planowanie projektu, koordynacja zadań projektowych (Planowanie zadań projektowych, próby komputerowego modelowania tych procesów, przykłady.) 11. Tworzenie koncepcji produktu i jej ocena (Przedstawienie przykładów rozwiązania zadań projektowania konceptualnego; podstawowe metody wspomagania procesu tworzenia koncepcji produktu, stosowane narzędzia komputerowe.) 12. Projektowanie szczegółowe (Omówienie charakterystyki zadań projektowania szczegółowego, aktualnych tendencji i narzędzi.) 13. Analizy inżynierskie produktu (Przykłady analiz inżynierskich; omówienie grup stosowanych narzędzi komputerowych.) 14. Metody wspomagania problemów decyzyjnych, wielo-dyscyplinowa optymalizacja (Przedstawienie metod i narzędzi stosowanych we wspomaganiu procesów decyzyjnych; problematyka optymalizacji wielo-dyscyplinowej.) 15. Metody oparte na wiedzy w zastosowaniach inżynierskich 16. (Zasadnicze koncepcje podejścia knowledge-based engineering (KBE).)
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- Obszerny, ukierunkowany wykaz lektur do każdego wykładu (lektury w języku angielskim i polskim).
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się