- Nazwa przedmiotu:
- HISTORIA ARCHITEKTURY POWSZECHNEJ 2
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. arch.
Jadwiga Roguska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i urbnistyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zaliczenie I semestru z Historia Architektury Powszechnej 1.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Wyposażenie przyszłego architekta w wiedzę potrzebną do działań w historycznie ukształtowanym środowisku kulturowym. Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się zapisem rysunkowym i podstawowymi pojęciami. Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. Poznanie i zrozumienie architektury historycznej ma ułatwić rozumienie problemów współczesnej architektury, rozbudowywać wyobraźnię, a także działać inspirująco.
- Treści kształcenia:
- Historia architektury powszechnej 2 obejmuje problematykę architektury od czasów renesansu po wiek XX. Wykładana jest chronologicznie. Rozpatrywany jest rozwój form budownictwa i architektury oraz zasad ich kształtowania w kontekście miejsca i czasu, na tle poziomu cywilizacji, kultury, ideologii, techniki i sztuki. Przedstawiane są problemy genezy, tradycji i postępu w architekturze, jej odpowiedniości do wymogów programowo – funkcjonalnych, uwarunkowań technicznych, potrzeb społecznych, ideowych, religijnych i estetycznych; uwzględniane są zagadnienia teorii, warsztatu projektowego i wykonawstwa. Przedstawianiu przemian pod kątem ewolucji stosowanych form, towarzyszą informacje o treściach, które niosą.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie notatek z ćwiczeń, sprawdzianu i egzaminu.
- Egzamin:
- Literatura:
- Christian Norberg-Schulz - Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999,
W. Koch - Style w architekturze, Geocenter 1996,
N. Pevsner - Historia architektury europejskiej, Arkady 1980.
J. Tietz, Historia architektury XX wieku. Koneman, Kolonia,1998
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się