Nazwa przedmiotu:
Chemia organiczna
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Przemysław Szczeciński, prof. PW dr hab. inż. Wojciech Sas
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 60h, w tym: a) obecność na wykładzie – 60h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 50h 3. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 40h Razem nakład pracy studenta: 60h+50h+40h=150h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 60h, Razem: 60h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę na temat podstawowych grup związków organicznych (węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych, fluorowcopochodnych, wybranych związków metaloorganicznych, alkoholi, fenoli, eterów, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, nitrozwiązków, amin, związków β-dikarbonylowych, związków karbonylowych α,β-nienasyconych, aminokwasów, cukrów) – ich budowy, właściwości, występowania; elementów stereochemii (izomeria), reaktywności związków organicznych (mechanizmów reakcji przyłączenia, podstawienia, eliminacji), metod syntezy związków organicznych i wybranych metaloorganicznych, • na podstawie dostępnych źródeł literaturowych i internetowych, zapoznać się samodzielnie z wybranym zagadnieniem, • dostrzegać wewnętrzną logikę chemii organicznej, podobieństwo i analogie wielu reakcji, podstawowe reguły decydujące o przebiegu reakcji.
Treści kształcenia:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami chemii organicznej. Omawiane są w nim najważniejsze klasy związków organicznych takich jak: węglowodory nasycone, nienasycone i aromatyczne, ich halogenopochodne, alkohole, fenole, nitrozwiązki, aminy, związki karbonylowe oraz wybrane grupy związków naturalnych: cukry, aminokwasy i peptydy. W obrębie każdej klasy związków przedstawiane są zasady nazewnictwa, budowa i właściwości fizyczne, najważniejsze metody otrzymywania oraz charakterystyczne reakcje i ich mechanizmy. Szczególny nacisk położony jest na reakcje mające zastosowanie w syntezie organicznej. Wyjaśniane są również podstawowe zagadnienia związane ze stereochemią związków organicznych. Celem ćwiczeń jest ugruntowanie wiadomości przekazywanych studentom w ramach wykładu z chemii organicznej a jednocześnie sprawdzenie stopnia opanowania tych wiadomości przez słuchaczy. W ramach ćwiczeń wyjaśniane są również problemy zgłaszane przez uczestników. Zajęcia polegają na rozwiązywaniu postawionych przez prowadzącego zadań, które dotyczą np.: przewidywania kierunku i stereochemii typowych reakcji związków organicznych, określania własności chemicznych typowych dla danej klasy związków, planowania prostych, kilkuetapowych syntez, itp. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie pisemnych kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Metody oceny:
wyniki trzech kolokwiów, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
Wykład: Literatura podstawowa: 1. D. Buza, W. Sas, P. Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2006. 2. J. McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: 1. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985. Ćwiczenia: Literatura podstawowa: 1. D. Buza, A. Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza PW, Wyd. 2, Warszawa 2006. 2. D. Buza, W. Sas, P. Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. J. Mc Murry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna podstawowe grupy związków organicznych, ich budowę, właściwości i występowanie; elementy stereochemii; mechanizmy reakcji przyłączenia, podstawienia, eliminacji, metody syntezy związków organicznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02
Efekt W02
zna podstawowe reakcje organiczne – nukleofilowe, elektrofilowe, rodnikowe, wybrane cykloaddycje – mające znaczenie w syntezie organicznej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi posługiwać się nazewnictwem w podstawowym zakresie, wyjaśnić właściwości i reaktywność związków organicznych na podstawie budowy grupy funkcyjnej, wyjaśnić przebieg reakcji na podstawie poznanych mechanizmów, zaproponować kilkuetapową syntezę związku organicznego z podanych substratów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03 , K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U08
Efekt U02
posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych dotyczących rozwiązywanego zadania
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi pracować samodzielnie, posiada umiejętność formułowania argumentów i ocen oraz prezentowania ich w czasie dyskusji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06, K_K08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07