- Nazwa przedmiotu:
- Systemy podawania leków
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Tomasz Ciach
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- brak
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe drogi podawania leków, ich cechy dotyczące kinetyki absorpcji, lokalnej aktywności enzymów, rozmiarów i własności fizykochemicznych absorbowanych związków chemicznych. Wpływ drogi podania leku na jego losy w ustroju, efekt pierwszego przejścia, podstawy farmakokinetyki i farmakodynamiki organizmu ludzkiego i modeli zwierzęcych.
2. Podstawy formulacji leków. Zasady korzystania z Farmakopei i zawartych w niej metod. Zasady formulacji leków zależnie od drogi podania leku.
Solubilizacja leków trudnorozpuszczalnych. Aerozole do zastosowań medycznych. Systemy kontrolowanego uwalniania leków z układów micelarnych i cząstek. Implanty medyczne i ich właściwości.
3. Przemysłowe formułowanie leków. Podstawowa wiedza dotycząca układów emulsyjnych, kremów i maści i ich przygotowywanie. Wymogi mikrobiologiczne i chemiczne dotyczące różnych form leku.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. G. Rajtar-Cynke, Farmakologia, podręcznik dla studentów
i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu Akademii Medycznych, Czelej, Lublin 2002.
2. M. Gorczyca, A. Zejc , Chemia leków, PZWL.
3. E. Mutschler, Farmakologia i toksykologia, Elsevier Urban & Partner, 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się