Nazwa przedmiotu:
Napędy pojazdów hybrydowych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Włodzimierz Koczara, koczara@isep.pw.edu.pl, tel. +48222347362
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Elektrotechnika
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Postawy energoelektroniki, Podstawy napędu elektrycznego, Maszyny elektryczne
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Znajomość nowoczesnych napędów pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz metod i układów oszczędzania paliwa oraz energii elektrycznej.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie – historia i wpływ cen ropy naftowej na rozwój środków transportu. Rozwój samochodu elektrycznego i hybrydowego (1h). Wymagania ruchowe stawiane pojazdom. Dynamika pojazdu. Moc i energia związana z ruchem pojazdu autonomicznego (samochodu). Charakterystyka ruchu w mieście (cykl miejski) oraz poza miastem. Wpływ dodatkowej masy pojazdu na zużycie energii. Krytyczna ocena przydatności klasycznego napędu stacjonarnego dla potrzeb pojazdów samochodowych (4h). Podstawowe układy napędowe pojazdu elektrycznego i hybrydowego – szeregowy i równoległy, z doładowaniem ("plug in"), wykorzystanie przekładni planetarnej (2h). Tendencje rozwojowe: zastosowanie lekkich maszyn elektrycznych typu bezsczotkowych silników prądu stałego o wysokiej wewnętrznej częstotliwości. Klasyczne przekształtniki energoelektroniczne pojazdu oraz nowoczesne przekształtniki wysokotemperaturowe z wykorzystaniem węglika krzemu (4h). Ocena jakości i przydatności akumulatorowych magazynów energii (od akumulatorów ołowiowo-kwasowych do najnowszych litowo-jonowych). Zastosowanie aktywnych filtrów superkondensatorowych do przedłużenia żywotności akumulatorów oraz poprawy dynamiki pojazdu (2h). Tendencje rozwojowe i przykłady najnowszych rozwiązań napędu pojazdu elektrycznego i hybrydowego (np. Prius, Lexus, Mercedes, Honda, F1-KERS). (2h)
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
Koczara W.: Napędy pojazdów hybrydowych WPW 2012 Koczara W.: Wprowadzenie do napędu elektrycznego. WPW 2010.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się