Nazwa przedmiotu:
Systemy sterowania
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Andrzej Dzieliński, profesor nzw, Andrzej.Dzielinski@ee.pw.edu.pl, tel. +48222347703
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Elektrotechnika
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka - algebra, rachunek macierzowy, podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. Teoria sterowania
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność projektowania i badania układów dynamicznych
Treści kształcenia:
Wykład: Opis układów dynamicznych w przestrzeni stanu (przypadek ciągły i dyskretny). Sterowalność i obserwowalność. Zmiana układu współrzędnych. Zera i bieguny. Przesuwanie biegunów. Sterowanie dla pełnego sprzężenia zwrotnego od stanu – metoda transformacji, metoda Ackermanna. Obserwator Luenbergera pełnego i zredukowanego rzędu. Projektowanie układów sterowania realizujących przesuwanie biegunów z obserwatorem. Sterowanie liniowo-kwadratowe (LQR) – rozwiązanie w przestrzeni stanu. Układy stochastyczne – filtr Kalmana i stochastyczne sterowanie liniowo-kwadratowe LQG. Studia przypadków zaawansowanych układów sterowania.
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
T.Kaczorek, A. Dzieliński, W. Dąbrowski, R. Łopatka. ,,Podstawy teorii sterowania’’. WNT, 2006; T. Kaczorek. ,,Teoria sterowania’’. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996; G. Franklin, J. Powell and A. Emami-Naeini. “Feedback Control of Dynamic Systems, 5th ed”. Prentice Hall 2006; K. Ogata. “Modern Control Engineering, 4th ed”. Prentice-Hall, 2002, N. S. Nise “Control Systems Engineering, 4th ed”. Addison Wesley, 2004
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się