- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr Tomasz Pawlak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu Fizyka semestr drugi.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Student zdobywa umiejętność rozwiązywania prostych problemów z dziedziny optyka, termodynamika, Fizyka mikroświata i kosmologia.
- Treści kształcenia:
- W: Optyka: zasada Fermata, własności optyczne ośrodków, układy optyczne, interferencja, dyfrakcja Fresnela, polaryzacje światła, efekt Dopplera. Termodynamika: pierwsza zasada termodynamiki, procesy gazu doskonałego, cykl Carnota, druga zasada, entropia, teorii kinetyczno-molekularna, zasada ekwipartycji energii, gaz rzeczywisty, fizyka statystyczna, rozkład Maxwella. Fizyka mikroświata i kosmologia: zjawisko fotoelektryczne, efekt Comptona, promienie Roentgena, fale de Broglie’a, doświadczenie Ratherforda, model Bohra atomu, równanie Schroedingera, zasada Heisenberga, liczby kwantowe atomu wodoru, elementy fizyki jądrowej i czastek elementarnych. Laboratorium z podstaw fizyki: W laboratorium studenci zapoznają się metodami pomiarowymi, metodami prezentacji danych i analizą błędów pomiarowych. Porównują własne wyniki doświadczalne z teorią badanego zjawiska. Studenci podzieleni na trzyosobowe zespoły wykonują 11 trzygodzinnych ćwiczeń laboratoryjnych zakończonych sprawozdaniem. Pozytywna ocena z laboratorium jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu ustnego.
- Metody oceny:
- Studenci podzieleni na trzyosobowe zespoły wykonują 11 trzygodzinnych ćwiczeń laboratoryjnych zakończonych sprawozdaniem. Pozytywna ocena z laboratorium jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu ustnego. Zaliczenie: (stopień z zaliczenia laboratorium) x 2/5 + (stopień z egzaminu ustnego) x 3/5
- Egzamin:
- Literatura:
- Podręcznik podstawowy: I.W.Sawieliew „Wstęp do Fizyki” Podręcznik minimum: J.Orear : ”Fizyka
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się