- Nazwa przedmiotu:
- Zespoły Napędowe I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. J. Kindracki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Komputerowe Wspomaganie Projektowania
- Kod przedmiotu:
- NK433
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125h
30h - wykłady
14h - powtórzenie materiału z wykładów
15h - ćwiczenia
30h - przygotowanie do ćwiczeń
35h - przygotowanie do kolokwiów
1h - konsultacje
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS
30h - wykład
15h - ćwiczenia
1 h - konsultacje
2 h - sprawdzenie kolokwiów
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3.25:
15h - ćwiczenia
30h - przygotowanie do ćwiczeń
35h - przygotowanie do kolokwium
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawowe wiadomości z termodynamiki i mechaniki płynów
- Limit liczby studentów:
- 150
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi rodzajami napędów lotniczych. Umiejętność wykonania obliczeń podstawowych parametrów napędów lotniczych takich jak ciąg, sprawności, zużycie paliwa.
- Treści kształcenia:
- Rys historyczny. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Sprawności. Obiegi teoretyczne i rzeczywiste silników tłokowych, turbinowych, strumieniowych i rakietowych. Proces tworzenia mieszanki palnej), spalanie. Silniki tłokowe niedoładowane i doładowane, osiągi i zastosowanie. Współpraca silnika ze śmigłem. Charakterystyki silników tłokowych. Obliczenia parametrów pracy i osiągów silników tłokowych. Silniki turbinowe. Omówienie wlotu, sprężarek, komór spalania, turbiny i dyszy. Dopalacze i odwracacze ciągu. Obliczenia termogazodynamiczne jednoprzepływowych silników turbinowych. Charakterystyki silników, aspekty ekologiczne.
- Metody oceny:
- Metody oceny:
Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów w trakcie której studenci rozwiązują zadania obliczeniowe oraz odpowiadają na pytania dotyczące teorii
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983).
2. Cichosz, E. et al.: Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980).
3. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe silniki odrzutowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983).
4. Dzierżoniowski, P.: Silniki tłokowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1981).
5. Mattingly, Jack D. Aircraft engine design. AIAA Education Series 2002, 2nd Edition.
6. Mattingly, Jack D. Elements of Propulsion - Gas Turbines and Rockets, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2006
7. Ward T.A. Aerospace propulsion systems, Wiley, 2010
Dodatkowe literatura: -
Materiały dostępne na stronie internetowych producentów silników
lotniczych: http://www.pwk.com.pl/; http://www.rolls-royce.com/civil/; http://www.geae.com/; itp.
- Witryna www przedmiotu:
- estudia.meil.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Student ma wiedzę na temat obiegów porównawczych silnika tłokowego i silnika turbinowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt EW2
- Student rozumie istotę sprawności napędowej dla zespołu napędowego: silnik tłokowy - śmigło, silnika turbinowego oraz silnika rakietowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt EW3
- Student ma wiedzę na temat sprężarek silników lotniczych oraz komór spalania
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt EW4
- Student rozumie zadania i ograniczenia komór spalania lotniczych silników turbinowych
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Student umie obliczyć ciąg silnika lotniczego i rakietowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU2
- Student umie obliczyć parametry efektywne silnika tłokowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU3
- Student potrafi napisać bilans termodynamiczny dla komory spalania silnika turbinowego
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U14, MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU4
- Student potrafi napisać bilans mocy dla turbiny i sprężarki oraz wyznaczyć niezbędne temperatury zachodzących procesów
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU5
- Student posiada umiejętność obliczania sprężu optymalnego dla sprężarki lotniczej
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU6
- Student potrafi wyznaczyć jednostkowe zużycie paliwa dla silnika turbinowego
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15