Nazwa przedmiotu:
Laboratorium reaktorów jądrowych 2 (symulatory)
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Rafał Laskowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Energetyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS672
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1. Znajomość podstawowych typów reaktorów jądrowych 2. Podstawowe umiejętności komputerowe (IT) – praca z oprogramowaniem aplikacyjnym i arkuszami Excel
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
1. Ćwiczenia na symulatorach bloków jądrowych z reaktorami wodnymi ciśnieniowymi, wrzącymi i ciężkowodnymi 2. Przeprowadzenie obliczeń związanych z wybranymi zagadnieniami normalnej eksploatacji i sytuacji awaryjnych w blokach jądrowych
Treści kształcenia:
L1 – Omówienie symulatora PWR i jego możliwości i ograniczeń L2 – Symulacja procesów przejściowych w trybie reaktor wiodący (PWR) L3 – Symulacja procesów przejściowych w trybie turbina wiodąca (PWR) L4 – Odstawienie i ponowne uruchomienie turbiny i reaktora (PWR) L5 – Analiza sytuacji awaryjnych (PWR) L6 – Omówienie symulatora BWR i jego możliwości i ograniczeń L7 – Symulacja procesów przejściowych w trybie reaktor wiodący (BWR) L8 – Symulacja procesów przejściowych w trybie turbina wiodąca (BWR) L9 – Odstawienie i ponowne uruchomienie turbiny i reaktora (BWR) L10 – Analiza sytuacji awaryjnych (BWR) L11 – Omówienie symulatora CANDU i jego możliwości i ograniczeń L12 – Symulacja procesów przejściowych w trybie reaktor wiodący (CANDU) L13 – Symulacja procesów przejściowych w trybie turbina wiodąca (CANDU) L14 – Odstawienie i ponowne uruchomienie turbiny i reaktora(CANDU) L15 – Analiza sytuacji awaryjnych (CANDU)
Metody oceny:
F1 – ocena pracy indywidualnej (L1-L15)
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Instrukcje do symulatorów 2. Materiały serwis internetowy http://itc.pw.edu.pl/materialy
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Student posiada wiedze o typowych symulatorach dla reaktorów jądrowych
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
Efekt EW2
Student posiada wiedze o możliwościach oraz ograniczeniach symulatorów
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
Efekt EW3
Student posiada wiedze o modelach matematycznych zastosowanych w symulatorach
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
Efekt EW4
Student zna podstawowe reaktory jądrowe ich schematy i obiegi
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
Efekt EW5
Student zna systemy kontroli mocy, ciśnienia itd.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Student umie ocenić prawidłowo pracę reaktora i przeciwdziałać sytuacją awaryjnym
Weryfikacja: EU1
Powiązane efekty kierunkowe: E2_U08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08
Efekt EU2
Student umie przeprowadzić symulacje pracy reaktora w trakcie normalnej pracy jak również w sytuacjach awaryjnych
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: E2_U08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: E2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03