- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium reaktorów jądrowych 2 (symulatory)
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Rafał Laskowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS672
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Znajomość podstawowych typów reaktorów jądrowych
2. Podstawowe umiejętności komputerowe (IT) – praca z oprogramowaniem aplikacyjnym i arkuszami Excel
- Limit liczby studentów:
-
- Cel przedmiotu:
- 1. Ćwiczenia na symulatorach bloków jądrowych z reaktorami wodnymi ciśnieniowymi, wrzącymi i ciężkowodnymi
2. Przeprowadzenie obliczeń związanych z wybranymi zagadnieniami normalnej eksploatacji i sytuacji awaryjnych w blokach jądrowych
- Treści kształcenia:
- L1 – Omówienie symulatora PWR i jego możliwości i ograniczeń
L2 – Symulacja procesów przejściowych w trybie reaktor wiodący (PWR)
L3 – Symulacja procesów przejściowych w trybie turbina wiodąca (PWR)
L4 – Odstawienie i ponowne uruchomienie turbiny i reaktora (PWR)
L5 – Analiza sytuacji awaryjnych (PWR)
L6 – Omówienie symulatora BWR i jego możliwości i ograniczeń
L7 – Symulacja procesów przejściowych w trybie reaktor wiodący (BWR)
L8 – Symulacja procesów przejściowych w trybie turbina wiodąca (BWR)
L9 – Odstawienie i ponowne uruchomienie turbiny i reaktora (BWR)
L10 – Analiza sytuacji awaryjnych (BWR)
L11 – Omówienie symulatora CANDU i jego możliwości i ograniczeń
L12 – Symulacja procesów przejściowych w trybie reaktor wiodący (CANDU)
L13 – Symulacja procesów przejściowych w trybie turbina wiodąca (CANDU)
L14 – Odstawienie i ponowne uruchomienie turbiny i reaktora(CANDU)
L15 – Analiza sytuacji awaryjnych (CANDU)
- Metody oceny:
- F1 – ocena pracy indywidualnej (L1-L15)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Instrukcje do symulatorów
2. Materiały serwis internetowy http://itc.pw.edu.pl/materialy
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Student posiada wiedze o typowych symulatorach dla reaktorów jądrowych
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
- Efekt EW2
- Student posiada wiedze o możliwościach oraz ograniczeniach symulatorów
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
- Efekt EW3
- Student posiada wiedze o modelach matematycznych zastosowanych w symulatorach
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
- Efekt EW4
- Student zna podstawowe reaktory jądrowe ich schematy i obiegi
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
- Efekt EW5
- Student zna systemy kontroli mocy, ciśnienia itd.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W08, E2_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Student umie ocenić prawidłowo pracę reaktora i przeciwdziałać sytuacją awaryjnym
Weryfikacja: EU1
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08
- Efekt EU2
- Student umie przeprowadzić symulacje pracy reaktora w trakcie normalnej pracy jak również w sytuacjach awaryjnych
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03