- Nazwa przedmiotu:
- Technologia silników lotniczych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Zawora
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS563
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - obecność na wykładach 30
- konsultacje 2
- zapoznanie się ze wskazana literaturą 20
- przygotowanie się do zaliczenia 20
razem 72
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o materiałach konstrukcyjnych, ich właściwościach, podatności na podstawowe sposoby obróbki oraz odmianach obróbki cieplej i cieplno chemicznej. Podstawowe wiadomości z zakresu charakteru obciążeń wytrzymałościowych i termicznych.. Techniki wytwarzania w zakresie znajomości podstawowych metod i sposobów obróbki, rodzajów obrabiarek i narzędzi oraz ich wpływu na własności użytkowe przedmiotu. Zapis konstrukcji i zasady projektowania części maszyn.. Systemy CAD/CAM/CAE.
- Limit liczby studentów:
- 120
- Cel przedmiotu:
- Ogólna wiedza na temat metod i środków (maszyn, narzędzi i urządzeń) stosowanych do wytwarzania części silników lotniczych w powiązaniu z ich oddziaływaniem na właściwości użytkowe i niezawodność działania. Umiejętność planowanie ciągów operacji technologicznych z uwzględnieniem ich struktur oraz oddziaływania na własności części silników lotniczych
- Treści kształcenia:
- Uzupełnienie wiadomości z zakresu oznaczania materiałów, struktury geometrycznej części - GPS (z ang. Geometrical Part Surface) wg norm PN-EN i PN EN-ISO. Nowe odmiany obróbki oraz rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe w zakresie obrabiarek, narzędzi, metod wytwarzania ze wspomaganiem systemów CAD/CAM/CAE. Charakterystyka wytwarzania silników lotniczych; charakterystyka warunków pracy głównych części silników lotniczych (tłokowych i turbinowych) i wynikające z tego wymagania odnośnie: doboru materiałów, dokładności geometrycznej, struktury geometrycznej powierzchni (SGP), struktury metalograficznej i właściwości użytkowych części oraz zespołów. Struktura procesu technologicznego części funkcjonalnie ważnych o wysokich wymaganiach technicznych. Metody, sposoby i środki wytwarzania oraz dobór operacji technologicznych oraz operacji kontroli jakości dla głównych części silników lotniczych (wały korbowe, wałki i krzywki rozrządu, cylindry chłodzone powietrzem, tłoki, pierścienie tłokowe, zawory, gniazda i sprężyny zaworowe, korpusy, korpusy silników turboodrzutowych, komory spalania, dysze i nasadki odrzutowe, łopatki sprężarkowe i turbinowe, dyski turbin i bębny sprężarek, wały turbin i sprężarek, koła zębate przekładni szybkoobrotowych, skrzynki lotniczych przekładni zębatych). Wiadomości podstawowe z automatyzacji procesów wytwarzania i kontroli tych części. Ekonomika metod i sposobów wytwarzania w powiązaniu z kryteriami bezpieczeństwa i niezawodności działania silników lotniczych.
- Metody oceny:
- dwa kolokwia w trakcie semestru
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Łunarski Jerzy: „Technologia Silników lotniczych”, Wyd. Oficyna Politechniki Rzeszowskiej 1989;
2. Treager I. E. Aircraft Gas Turbine Engine Technology, Mc Grow Hill, 1980;
3. Feld Mieczysław. Technologia Budowy Maszyn, PWN 2000.
Dodatkowe literatura:
Józef Zawora, Podstawy Technologii Maszyn, wydanie piąte, WSiP, Warszawa 2008
Mechanik, Miesięcznik Naukowo Techniczny, Agenda Wydawnicza SIMP, Warszawa
Materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Posiada podstawowe informacje dotyczące systemu oznaczeń materiałów konstrukcyjnych oraz struktury geometrycznej powierzchni wg PN-EN i PN EN-ISO.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW2
- Zna zakresy wartości tolerancji wymiarowych oraz odchyłek kształtu i położenia stosowanych w podstawowych elementach silników lotniczych.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW3
- Zna zasady tworzenia podstawowych struktur procesów technologicznych części silników lotniczych.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW4
- Posiada znajomość zasad wyboru baz obróbkowych dla poszczególnych grup konstrukcyjnych części wg podobieństwa technologicznego.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW5
- . Posiada znajomość podstawowych materiałów lotniczych stosowanych na wysoko obciążone części silników.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW6
- Zna podstawowe możliwości nowoczesnych obrabiarek konwencjonalnych i CNC stosowanych w procesach wytwarzania części silników lotniczych.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW7
- Posiada znajomość nowych metod technologicznych zapewniających jakość produkcji oraz kierunki ich rozwoju.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Umie porównywać własności materiałów wg starych i nowych norm PN-EN i PN EN- ISO oraz oznaczać dodatkowe wymagania struktury geometrycznej.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EU2
- Potrafi dobrać właściwe metody technologiczne zapewniające wymagane tolerancje wymiarów, kształtu i położenia.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EU3
- Potrafi zaprojektować właściwą strukturę podstawowych procesów technologicznych zasadniczych części silników lotniczych.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EU4
- Umie dobrać materiały, metody obróbki i kontroli zapewniające jakość.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EU5
- Potrafi dobrać narzędzia, warunki i parametry obróbki.
Weryfikacja: 3 kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: