Nazwa przedmiotu:
Komory spalania
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marian Gieras
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS640
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
nauka do kolokwium 1-go: 15 godz nauka do kolokwium 2-go: 15 godz praca w domu (praca własna): 25 godz konsultacje: 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.2 ECTS (prowadzenie zajęć:30 godz, konsultacje:2 godz
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NS606 - Spalanie (SPAL)
Limit liczby studentów:
6
Cel przedmiotu:
Wiedza na temat podstaw projektowania komór spalania silników tłokowych i turbinowych pod kątem odpowiedniej organizacji procesów spalania. Po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć przeprowadzić obliczenia aerodynamiczne i cieplne typowej komory spalania silnika turbinowego, a także wykonać wstępny projekt całej komory spalania lotniczego silnika turbinowego z uwzględnieniem zasad ograniczania emisji toksycznych produktów spalania.
Treści kształcenia:
1. Zasady i metody organizowania procesów spalania w komorach spalania silników ZI i ZS 2.Zasady działania komór spalania silników lotniczych. 3.Typy i rodzaje komór spalania silników lotniczych. 4.Podstawy aerodynamiki komór spalania - ogólne zasady kształtowania przepływu czynnika w komorach spalania. 5.Rodzaje dyfuzorów - budowa i podstawy projektowania dyfuzorów. 6.Metody stabilizacji płomienia w komorach spalania 7.Metody rozpylania paliwa - badania i dobór wtryskiwaczy 8.Proces dyfuzji i spalanie kropel paliwa 9.Podstawy organizacji zapłonu i spalania 10.Pętle stabilnego zapłonu i spalania 11.Podstawy modelowanie procesu spalania w komorach 12.Rura żarowa - obliczenia cieplne i wytrzymałościowe 13.Metody ograniczania emisji toksycznych produktów spalania. 14.Podstawy obliczeń i projektowania komory spalania
Metody oceny:
kolokwium 1 kolokwium 2
Egzamin:
nie
Literatura:
1. M. Gieras, „Komory spalania silników turbinowych – organizacja procesów spalania”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010. 2. Pr. zbiorowa pod red. M. Orkisza, „Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym”, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne”, Lublin. 3. R. Łapucha, „Komory spalania silników turbinowo-odrzutowych”, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. 4. H. Lefebvre, „Gas Turbine Combustion”, Taylor & Francis, USA 5. J. B. Heywood, „Internal Combustion Engine Fundamentals”, McGrawHill Book Co., New York Dodatkowe literatura: - Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
www.itc.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Student zna podstawy procesu spalania mieszanin paliwowo-powietrznych
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W08, LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04
Efekt EW2
Student zna podstawy aerodynamiki komór spalania silników turboodrzutowych
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04
Efekt EW3
Student zna podstawowe metody organizacji procesów spalania w komorze silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W08, LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
student potrafi przeprowadzić obliczenia gazodynamiczne komory splania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U16
Efekt EU2
student potrafi zaprojektować dyfuzor wlotowy do komory spalania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09
Efekt EU3
student potrafi zaprojektować wstępną aerodynamikę typowej komory spalania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09
Efekt EU4
student poptrafiwykonać projekt wstępny geometrii całej komory spalania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10