- Nazwa przedmiotu:
- Komory spalania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marian Gieras
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS640
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- nauka do kolokwium 1-go: 15 godz
nauka do kolokwium 2-go: 15 godz
praca w domu (praca własna): 25 godz
konsultacje: 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.2 ECTS (prowadzenie zajęć:30 godz, konsultacje:2 godz
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NS606 - Spalanie (SPAL)
- Limit liczby studentów:
- 6
- Cel przedmiotu:
- Wiedza na temat podstaw projektowania komór spalania silników tłokowych i turbinowych pod kątem odpowiedniej organizacji procesów spalania. Po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć przeprowadzić obliczenia aerodynamiczne i cieplne typowej komory spalania silnika turbinowego, a także wykonać wstępny projekt całej komory spalania lotniczego silnika turbinowego z uwzględnieniem zasad ograniczania emisji toksycznych produktów spalania.
- Treści kształcenia:
- 1. Zasady i metody organizowania procesów spalania w komorach spalania silników ZI i ZS
2.Zasady działania komór spalania silników lotniczych.
3.Typy i rodzaje komór spalania silników lotniczych.
4.Podstawy aerodynamiki komór spalania - ogólne zasady kształtowania przepływu czynnika w komorach spalania.
5.Rodzaje dyfuzorów - budowa i podstawy projektowania dyfuzorów.
6.Metody stabilizacji płomienia w komorach spalania
7.Metody rozpylania paliwa - badania i dobór wtryskiwaczy
8.Proces dyfuzji i spalanie kropel paliwa
9.Podstawy organizacji zapłonu i spalania
10.Pętle stabilnego zapłonu i spalania
11.Podstawy modelowanie procesu spalania w komorach
12.Rura żarowa - obliczenia cieplne i wytrzymałościowe
13.Metody ograniczania emisji toksycznych produktów spalania.
14.Podstawy obliczeń i projektowania komory spalania
- Metody oceny:
- kolokwium 1
kolokwium 2
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M. Gieras, „Komory spalania silników turbinowych – organizacja procesów spalania”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010.
2. Pr. zbiorowa pod red. M. Orkisza, „Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym”, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne”, Lublin.
3. R. Łapucha, „Komory spalania silników turbinowo-odrzutowych”, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa.
4. H. Lefebvre, „Gas Turbine Combustion”, Taylor & Francis, USA
5. J. B. Heywood, „Internal Combustion Engine Fundamentals”, McGrawHill Book Co., New York
Dodatkowe literatura:
- Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- www.itc.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Student zna podstawy procesu spalania mieszanin paliwowo-powietrznych
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W08, LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04
- Efekt EW2
- Student zna podstawy aerodynamiki komór spalania silników turboodrzutowych
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04
- Efekt EW3
- Student zna podstawowe metody organizacji procesów spalania w komorze silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W08, LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- student potrafi przeprowadzić obliczenia gazodynamiczne komory splania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U16
- Efekt EU2
- student potrafi zaprojektować dyfuzor wlotowy do komory spalania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09
- Efekt EU3
- student potrafi zaprojektować wstępną aerodynamikę typowej komory spalania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09
- Efekt EU4
- student poptrafiwykonać projekt wstępny geometrii całej komory spalania silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10