- Nazwa przedmiotu:
- Kompozyty w konstrukcjach lotniczych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Piotr Czarnocki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS520
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 20 h zadania domowe
20 h przrygotowanie do kolokwium
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3 ects
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1ects
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NK307
NK342
- Limit liczby studentów:
- mim. 15
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie informacji dotyczących projektowanie struktury płatowca z kompozytów polimerowych, a w tym, właściwości mechanicznych kompozytów polimerowych, uproszczonych metod analizy wytrzymałościowej, podstawowych technik wytwarzania i łączenia, metod odwzorowania geometrii płatowca i jego elementów oraz wynikających stąd zasad projektowania i budowy foremników.
- Treści kształcenia:
- Materiały kompozytowe. Klasyfikacja kompozytów ze względu na zbrojenie i spoiwa. Właściwości mechaniczne komponentów, a właściwości mechaniczne kompozyt – podstawowe modele. Rola zbrojenia i spoiwa. Postacie zbrojenia. Klasyczna teoria laminatów (równania konstytutywne). Kryteria wytrzymałościowe. Metody wyznaczania stałych materiałowych. Degradacja właściwości mechanicznych kompozytu, zmęczenie, delaminacja, wpływ środowiska. Analiza pracy podstawowych elementów struktur lotniczych: pasów i ścianek dźwigara, rur skrętnych i wręg. Analiza typowych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektowanie struktur kompozytowych silnie obciążonych – analiza sposobu przenoszenia obciążeń z uwzględnieniem anizotropii stosowanego materiału. Łączenie poszczególnych elementów struktury. Połączenia realizowane w trakcie formowania zespołu, połączenia klejone i nitowane. Metody wprowadzania obciążeń skupionych – kształtowanie węzłów. Analiza wytężenia struktury. Podstawy stosowania MES do obliczeń wytrzymałościowo-sztywnościowych. Przegląd podstawowych technik wytwarzania i wymagań dotyczących oprzyrządowania: technika formowania „na mokro”, technika oparta na preimpregnatach. Przegląd metod kontroli jakości produkcji. Ograniczenia konstrukcyjne wynikające z technik wytwarzania.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. H. D. Middleton, „Composite Materials in Aircraft Structures”
2. R. M. Jones, “Mechanics of Composite Materials”
3. J. J. Morena, “Advanced Composite Mold Making
Dodatkowe literatura:
- Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- zna klasyczną teorię laminatów
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt EW2
- zna podstawy projektowania kompozytowych struktur lotniczych
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt EW3
- zna zasady wprowadzania obciążen skupionych w struktury kompozytowe
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt EW4
- zna podstawowe techniki wytwarzania lotniczych struktur kompozytowych
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- potrafi zastosować klasyczna teorie laminatów
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18
- Efekt EU2
- potrafi zaprojektować kompozytowa strukture lotniczą
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18
- Efekt EU3
- potrafi zaprojektowac węzeł wprowadzenia obciążeń skupionych
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18
- Efekt EU4
- potrafi zaprojektować proces wytwarzania lotniczej struktury kompozytowej
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K01, LiK2_K03, LiK2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04