- Nazwa przedmiotu:
- Dynamika lotu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Maria Złocka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK326
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NW108 - Mechanika 1 (MECHANA1)
NW115 - Mechanika 2 (MECHANA2)
NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1)
NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2)
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa umiejętności modelowania fizycznego i matematycznego ruchu samolotu, którego własności dynamiczne bada. Potrafi ocenić stateczność podłużną i boczną zaburzonego lotu poziomego samolotu, wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego i ocenić stateczność korkociągu na podstawie numerycznej symulacji ruchu
- Treści kształcenia:
- 1. Modelowanie
1.1 Model fizyczny statku powietrznego – założenia
1.2 Układy współrzędnych wykorzystywane w dynamice lotu.
2. Związki kinematyczne prędkości, transformacje układu
3. Siły i momenty działające na samolot w locie
4. Dynamiczne równania ruchu samolotu
4.1 Równania ruchu z dodatkowymi stopniami swobody
5. Ustalony ruch samolotu
6. Linearyzacja równań ruchu
7. Siły i momenty aerodynamiczne
7.1 Bezwymiarowe siły i momenty aerodynamiczne
7.2 Wyznaczanie wybranych pochodnych aerodynamicznych
8. Badanie stateczności ruchu ustalonego
9. Badanie ruchu samolotu na dużych kątach natarcia
9.1 Badanie korkociągu
9.2 Badanie wing rocka
10 Sterowanie ruchem samolotu
10.1 Ogólny model ruchu sterowanego samolotu
10.2 Sterowanie liniowe
10.3 Sterowanie nieliniowe
- Metody oceny:
- Zdany egzamin zalicza przedmiot.
Przewidziane jest zwolnienie z części egzaminu po otrzymaniu pozytywnej oceny ze sprawdzianu wiedzy z części wykładu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.Bandu N. Pamadi : Preference, stability, dynamics and control of airplanes, AIAA Education Series, Virginia, 2004,
2.Zdobysław Goraj : Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń, BNIL, Warszawa, 2001,
3.Jan Roskam Airplane flight dynamics and automatic flight controls, DAR, Kansas, USA, 2003,
4.Michael V. Cook , Flight Dynamics Principles, BH Elsevier, 2008,
5.Materiały dostarczone przez wykładowcę pt. „Dynamika lotu” (100 stron w wersji elektronicznej).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Student ma podstawową wiedzę w zakresie modelowania ruchu statku powietrznego. doboru układu współrzędnych i wyboru metody wyprowadzenia równań ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt EW2
- Zna metody wyprowadzenia dynamicznych równań ruchu dla samolotu sztywnego i odkształcalnego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt EW3
- Zna metodę linearyzacji równań ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt EW4
- Posiada wiedzę o wyznaczeniu pochodnych aerodynamicznych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt EW5
- Ma podstawową wiedzę na temat badania stateczności ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt EW6
- Ma wiedzę w zakresie badania ruchu samolotu na dużych kątach natarcia.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt EW7
- Ma elementarną wiedzę w zakresie optymalnych i nieoptymalnych metod sterowania ruchem samolotu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Student potrafi przyjąć założenia uproszczające model ruchu statku powietrznego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
- Efekt EU2
- Potrafi posługiwać się zasadami zmienności pędu i krętu do wyprowadzania równań przestrzennego ruchu samolotu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04
- Efekt EU3
- Potrafi dokonać oceny stateczności podłużnej i bocznej zaburzonego lotu poziomego samolotu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07
- Efekt EU4
- Potrafi wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
- Efekt EU5
- Student umie przekształcić układ równań ruchu samolotu do postaci stosowanej w modelach optymalnego i nieoptymalnego sterowania ruchem samolotu
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07