- Nazwa przedmiotu:
- Statystyka matematyczna II
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Jan Mielniczuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych narzędzi statystyki opisowej: histogram, wykres słupkowy i pudełkowy, srednia, mediana, wariancja i kwantyle parobkowe. Model probabilistyczny, zmienna losowa, podstawowe charakterystyki zmiennej losowej i pary zmiennych losowych, użyteczne w statystyce ciągłe i dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa.
Znajomość schematów i metod wnioskowania statystycznego: konstrukcja przestrzeni statystycznej, prosta próba losowa, własności średniej próbkowej i proporcji, estymacja punktowa (metoda momentów, metoda największej wiarogodności), estymacja przedziałowa (przedział ufności dla średniej, różnicy średnich i wariancji), testowanie hipotez oraz konstrukcja podstawowych testów, p-wartość, model liniowej regresji jednokrotnej. Wymagane zaliczenie kursu Statystyka Matematyczna 1.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie podstawowej wiedzy i praktycznej umiejętności analizy zależności dla różnych typów zmiennych losowych . Umiejętność analizy regresyjnych zależności liniowych i analizy adekwatności postulowanego modelu
- Treści kształcenia:
- 1. Analiza regresji
1.1. Analiza regresji jednokrotnej: estymatory MNK, rozkład zmienności, korelacja a regresja, model regresji liniowej, wnioskowanie statystyczne o parametrach modelu, diagnostyka modelu
1.2. Analiza regresji wielokrotnej (krótkie wprowadzenie).
1.3. Regresja logistyczna , wnioskowanie, diagnostyka
2. Analiza wariancji
2.1. Jednoczynnikowa analiza wariancji.
2.2. Dwuczynnikowa analiza wariancji.
2.3. Analiza kowariancji.
2.4. Ogólny test liniowy w analizie regresji i analizie wariancji.
3. Analiza danych jakościowych
3.1. Analiza jednej zmiennej.
3.2. Testowanie jednorodności.
3.3. Testowanie niezależności.
3.4. Analiza zależności dla zmiennych nominalnych oraz zmiennych o uporządkowanych kategoriach.
3.5. Asymptotyczne rozkłady statystyk dla testów chi-kwadrat Pearsona, testy oparte na ilorazie wiarogodności; paradoks Simpsona.
4. Metody rangowe
4.1. Porównanie rozkładów cech w dwóch populacjach.
4.2. Porównanie rozkładów dla par obserwacji.
4.3. Testy niezależności.
4.4. Porównanie rozkładów cech w wielu populacjach.
4.5. Asymptotyczne rozkłady statystyk dla omówionych testów na przykładzie statystyki Wilcoxona, twierdzenie Hajeka o rzucie
5. Metoda Monte Carlo, testy permutacyjne, repróbkowanie (bootstrap).
- Metody oceny:
- Egzamin ustny, w czasie którego nie wolno korzystać z żadnych materiałów pomocniczych.
Ocena z laboratorium stanowi 40 % oceny końcowej. Zaliczenie laboratorium oraz uprzednie zdanie egzaminu ze Statystyki Matematycznej I jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu
- Egzamin:
- Literatura:
- J. Koronacki i J. Mielniczuk – Statystyka: Podręcznik dla studentów studiów technicznych i przyrodniczych. WNT, 2006, wydanie 3 (rozdziały 4-6,8,9)
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się