- Nazwa przedmiotu:
- Analiza regresji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Andrzej Sierociński
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Rachunek prawdopodobieństwa, Statystyka matematyczna
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Treści kształcenia:
- 1. Ogólny model regresji liniowej - metoda najmniejszych kwadratów, własności estymatorów, współczynnik determinacji R2, przedziały ufności oraz testy.
2. Ważona metoda najmniejszych kwadratów.
3. Analiza zmiennych resztowych - odstępstwa od modelu, obserwacje nietypowe, obserwacje wpływowe.
4. Budowanie modelu - metody doboru zmiennych, regresja grzbietowa.
5. Wykorzystanie modelu regresyjnego do predykcji.
- Metody oceny:
- Uczestnictwo w laboratorium – zaliczenie co najmniej 6 z 7 ćwiczeń, na zakończenie semestru sprawdzian praktyczny przy komputerze oraz teoretyczny na wykładzie.
- Egzamin:
- Literatura:
- [1] Draper N.R., Smith H., Analiza regresji stosowana , PWN, Warszawa 1973.
[2] Seber G.A.F., Linear regression analysis, Wiley, New York 1977, (istnieje przek³ad rosyjski: Дж. Себер, Линейный регрессионный анализ, МИР, Mосква 1980).
[3] Weisberg S., Applied linear regression, Wiley, New York 1980
[4] Wetherill G.B., Regression Analysis with Applications, Chapman and Hall, Londoan 1986
[5] Rao C.R., Modele liniowe statystyki matematycznej, PWN, Warszawa 1982.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się