Nazwa przedmiotu:
Analiza funkcjonalna
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Grzegorz Świątek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Analiza matematyczna 1-4, funkcje zespolone, algebra liniowa, topologia
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Znajomość podstawowych twierdzeń analizy funkcjonalnej, wraz z przykładami i typowymi zastosowaniami.  
Treści kształcenia:
1. Przestrzenie liniowe unormowane, nierówności i normy całkowe. 2. Zupełność, zwartość, przestrzenie Banacha. 3. Przestrzeń funkcyjna C^0 na przestrzeni zwartej i twierdzenie Ascoliego-Arzeli. 4. Produkty skalarne, ortogonalność i przestrzenie Hilberta. 5. Szeregi Fouriera. 6. Operatory liniowe ciągłe. 7. Dualność i twierdzenie Hahna-Banacha. 8. Przestrzenie dualne i slaba zbieżność. 9. Druga przestrzeń dualna, przestrzenie refleksywne i zbieżność słaba z gwiazdką. 10. Operatory ograniczone na przestrzeni Hilberta. 11. Operatory normalne, samosprzężone i unitarne, pojęcie spektrum. 12. Operatory zwarte i ich własności. 13. Teoria spektralna operatorów zwartych w prestrzeniach Hilberta. 14. Zastosowania w równaniach całkowych i alternatywa Fredholma.  
Metody oceny:
1. Ocena punktowa z ćwiczeń sumą oceny na podstawie kartkówek (0-50) i średniej z dwóch kolokwiów (0-50), zatem łączna ocena z ćwiczeń (Ć) będzie w skali (0-100) 2. Kartkówki będą polegać na samodzielnym podaniu rozwiązania jednego z zadań domowych z poprzedniego tygodnia. Będzie możliwość poprawienia słabego wyniku kartkówki poprzez aktywność na ćwiczeniach. 3. Zadania na kolokwium będą modyfikacją zadań domowych. 4. Do zaliczenia ćwiczeń potrzeba Ć>=50 i zadowalającej frekwencji na ćwiczeniach. 5. Egzamin pisemny będzie podobny co do zasad do kolokwiów, a łączna ocena z części zadaniowej (Z) wyrazi sie jako max(Ć-5,E), gdzie (E) wynikiem z egzaminu pisemnego w skali (0-100). Student, który zaliczył ćwiczenia, może zrezygnować z egzaminu pisemnego, i w tym przypadku Z=Ć. 6. Egzamin ustny będzie miał charakter teoretyczny i dotyczył definicji, sformułowań i typowych zastosowań twierdzeń, przykładów i kontrprzykładów, oraz wybranych dowodów. Ocena wyrazi sie liczbą (U) w skali (0-100). 7. Ocena końcowa będzie oparta na wartości K=(2Z+U)/3. K>=50 jest warunkiem (koniecznym i dostatecznym) uzyskania pozytywnej oceny końcownej. Wynika stąd, że Z>=25 jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego. K>=85 oznacza ocenę bardzo dobrą. 8. Pozytywna ocena końcowa implikuje zaliczenie ćwiczeń.  
Egzamin:
Literatura:
1. J. Musielak: Wstęp do analizy funkcjonalnej, PWN Warszawa 1989 2. W. Rudin: Analiza funkcjonalna, PWN Warszawa 1992 3. B. Rynne, M. Youngson: Linear Functional Analysis, 2ed., Springer 2008 4. A. Kirillov, A. Gvishani: Theorems and Problems in Functional Analysis, Springer 1982  
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się