Nazwa przedmiotu:
Inżynieria oprogramowania
Koordynator przedmiotu:
Mgr inż. Sylwester Pięta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Jakość i informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Kod przedmiotu:
INOPR
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): system informacyjny, system informatyczny, informacja, dane, wiedza, cykl życia i struktura systemu informatycznego (SI), metody analizy, modelowania i projektowania: techniki strukturalne i obiektowe, metodyka tworzenia SI, komputerowo wspomagana inżynieria oprogramowania – CASE, U-Case, L-Case, normalizacja, UML, model COCOMO, model relacyjny, RAD, bazy danych, prototyp, kod źródłowy, język programowania, IDE, wdrożenia, dystrybucja oprogramowania
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów od strony praktycznej z zagadnieniami inżynierii oprogramowania. Praca odbywa się w zespołach i symuluje stosunki zleceniodawca-wykonawca oraz procesy organizacyjne w zespole programistycznym. Zajęcia 1-8 są wprowadzeniem do zagadnień inżynierii oprogramowania oraz narzędzi wspomagających. Zajęcia 9-15 - wykonanie projektu.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Rola i zakres inżynierii oprogramowania. 2. Modele cyklu życia oprogramowania. 3. Omówienie elementów składowych w cyklu - faza strategiczna. 4. Faza określenia wymagań i faza analizy (modelowania). 5. Faza określenia wymagań i faza analizy (modelowania) cd. 6. Projektowanie i implementacja. 7. Języki programowania i Zintegrowane Środowiska Programowania - IDE. 8. Dokumentacja. 9. Testowanie. 10. Wdrażanie, instalacja i konserwacja. 11. Zarządzanie kodem źródłowym. 12. Zarządzanie przedsięwzięciem programistycznym. 13. Narzędzia CASE. 14. Extreme Programming. 15. Zaliczenie przedmiotu. LABORATORIUM 1. Poznanie narzędzia do modelowania - CASE. 2. Modelowanie systemu informacyjnego - wyodrębnienie obiektów i procesów. 3. Modelowanie systemu informacyjnego - zapis funkcji. 4. Modelowanie systemu informacyjnego - model i przepływ danych. 5. Modelowanie systemu informacyjnego -UML. 6. Harmonogramowanie prac i przygotowanie zespołu. 7. Tworzenie interfejsu użytkownika. 8. Specyfikowanie wymagań niefunkcjomalnych i propozycja technologii informacyjnych. 9. Projekt własny – faza strategiczna. 10. Projekt własny – modelowanie systemu informacyjnego. 11. Projekt własny – modelowanie funkcji, procesów i danych. 12. Projekt własny – harmonogram. 13. Projekt własny - tworzenie interfejsu użytkownika. 14. Projekt własny – technologie i wymagania niefunkcjonalne. 15. Zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1.A. Jaszkiewicz "Inżynieria oprogramowania", Helion 1997 2.J. Górski "Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym", Mikom 2000 3.K.Subieta "Obiektowość w projektowaniu i bazach danych", Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ 1998 4.M.E. Bays "Metodyka wprowadzania oprogramowania na rynek", WNT 2001 5.G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson "The Unified Modeling Language - User Guide", Addison-Wesley 1999 (polskie wydanie WNT 2001) 7.SWEBOK - Guide to the Software Engineering Body of Knowledge. Software Engineering Coordinating Committee IEEE 2001 8.http://www.xprogramming.com, http://www.extremeprogramming.org 9.Edward Yourdon „Marsz ku klęsce, poradnik projektanta systemu”, WNT 1999 10.J.Spolsky „Projektowanie interfejsu użytkownika”, Mikom 2001
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się