Nazwa przedmiotu:
Projektowanie serwisów internetowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Technologie informatyczne
Kod przedmiotu:
PROSE
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe: Serwis internetowy, AdWords, usability, wyszukiwarka, pozycjonowanie, użyteczność, widoczność, optymalizacji, projektowanie serwisów internetowych, makieta, layout, architektura informacji, e-marketing.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przedmiot składa się z jednostki wykładowej oraz laboratorium. Wykłady oparte są na prezentacjach multimedialnych prezentowanych przez prowadzącego. Na laboratorium studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami projektowania serwisów internetowych, a także realizują projekt w zespołach kilkuosobowych.
Treści kształcenia:
Wykład 30h: 1h - Wstęp, układ zajęć, zasady zaliczenia i regulamin przedmiotu. Omówienia zagadnień poruszanych na wykładach i laboratorium. Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu. Podział na zespoły. 1h - Podstawowe pojęcia z zakresu projektowania serwisów internetowych. Omówienie podstawowych pojęć związanych z projektowaniem serwisów internetowych: makieta, layout, architektura informacji, menu nawigacyjne, podstawy technologii wykonania. 2h - Proces projektowania serwisu internetowego. Agencje interaktywne. Omówienie proces projektowania serwisu: od pomysłu do realizacji. Rola agencji interaktywnej przy wdrażaniu serwisu internetowego. Inne przedsiębiorstwa: projektujące oprogramowanie, dostarczające usługi hostingowe i telekomunikacyjne. Zależność pomiędzy wyborem partnera a jakość usług świadczonych. Przegląd rynku polskiego. 2h - Rodzaje serwisów internetowych. Omówienie rodzajów serwisów internetowych: serwisy korporacyjne, serwisy produktowe i okolicznościowe, sklepy internetowe, systemy handlu elektronicznego, portale ogólnotematyczne, portale branżowe (wortale), portale korporacyjne, portale społecznościowe. 2h - Standardy budowy serwisów internetowych. Omówienie podstawowych trendów i standardów budowy serwisów internetowych: standardy graficzne, wersje języka HTML (XHTML) oraz związane z tym implikacje, arkusze stylów. Trendy w rozwoju standardów. Rola W3C w nadzorze nad standardami sieci WWW. 2h - Projektowanie serwisu internetowego. Brief kreatywny. Pojęcie briefu kreatywnego i jego rola w projektowaniu serwisów internetowych. Konstrukcja briefu kreatywnego. Wypełnianie briefu kreatywnego w celu wielopłaszczyznowego rozpoznania wymagań stawianych serwisowi internetowemu. 2h - Zagadnienia architektury informacji. Pojęcie architektury informacji. Porządkowanie i wzajemne łączenie zasobów informacyjnych w serwisie WWW, w celu lepszego jej wykorzystania: menu nawigacyjne, systemy rekomendacji, tagowanie. Architektura informacji, a użyteczność serwisu internetowego. 2h - Pierwszy test zaliczeniowy. Test składający się z pytań zamkniętych lub otwartych. 2h - Technologie projektowania serwisów internetowych. Prezentacja serwisu internetowego po stronie użytkownika – przeglądarka internetowa jako cienki klient. Technologie prezentacji danych: HTML, XML, CSS, Ajax, JSON, JQuery. Wersje technologii, a przeglądarki internetowe. 2h - Technologie projektowania serwisów internetowych. Działanie serwisu internetowego po stronie serwera WWW – omówienie architektury serwisu www, w kontekście architektury trój warstwowej. Technologie tworzenia warstwy aplikacji: PHP, Java, ASP.NET, XML, Ajax. Wstęp do systemów CMS. 2h - Systemy zarządzania treścią. Pojęcie i budowa systemu zarządzania treścią. Analiza dostępnego oprogramowania z zakresu zarządzania treścią: OpenSource oraz komercyjne. Rodzaje systemów zarządzania treścią. Rola systemów zarządzania treścią w przedsiębiorstwie i zarządzaniu zasobami elektronicznymi. 2h - Webmastering. Analiza wykorzystania serwisu internetowego. Pojęcie webmasteringu. Rola webmastera w budowie i rozwoju serwisu. Nadzór nad zasobami serwisu internetowego. Systemy analizy danych o odwiedzających. Rola webmastera w działaniach e-marketingowych oraz przy obecności w mediach społecznościowych. 2h - E-marketing: reklama w wyszukiwarkach. Pojęcie reklamy w wyszukiwarkach. Podstaowe pojęcia dotyczące reklamy internetowej. Przegląd dostępnych mediów reklamowych. Systemy zarządzania reklamami. Modele płatności w reklamie w wyszukiwarkach. 2h - E-marketing: optymalizacja serwisów i pozycjonowanie. Pojecie optymalizacji i pozycjonowania. Postawy optymalizacji serwisów internetowych pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. Działanie nieetycznie i zakazane przy pozycjonowaniu serwisów internetowych. 2h - E-marketing: wykorzystanie serwisów społecznościowych. Idea Web 2.0. Pojęcie mediów społecznościowych. Omówienie podstawowych serwisów społecznościowych z punktu widzenia agencji Social Media. Obecność w mediach społecznościowych – możliwe poziomy zaangażowania firmy lub instytucji. Podstawowe działania i popełniane błędy przy budowaniu społeczności wokół marki, firmy, wydarzenia. 2h - Drugi test zaliczeniowy. Test składający się z pytań zamkniętych lub otwartych. Laboratorium 15h: 1h - Wstęp, układ zajęć, zasady zaliczenia przedmiotu. Podział na zespoły i wybór podmiotu. Omówienia zagadnień poruszanych na laboratorium. Przedstawienie zasad zaliczenia laboratorium. Podział na zespoły i wybór podmiotu dla którego będzie robiony projekt. Szczegółowe omówienie wymagań stawianych przed projektem. 2h - Wypełnienie brief'u kreatywnego. Przedstawienie wymagań dotyczących wypełniania briefu kreatywnego. Wypełnienie briefu w zespołach. 2h - Projekt architektury informacji. Określenie działów serwisu. Projekt menu nawigacyjnego. Testy zespołowe wybranego systemu nawigacji. 2h - Projekt layuot'u strony głównej. Projekt strony głównej serwisu internetowego z dokładnym określeniem wszystkich występujących elementów, uwzględniających założenia briefu kreatywnego. 2h - Projekt layuot'u wybranych działów serwisu internetowego. Projekt podstron wybranych działów serwisu internetowego z dokładnym określeniem wszystkich występujących elementów, uwzględniających założenia briefu kreatywnego. 2h - Opracowanie założeń kampanii reklamowej w wyszukiwarkach. Określenie budżetu i zasięgu kampanii. Projekt grup reklam, dobór słów i fraz kluczowych, projekty reklam. 2h - Praca zespołowa – konsultacje projektów 2h - Prezentacja pracy zespołowej.
Metody oceny:
Wykład – dwa zaliczenia pisemne (test), sprawdzające wiedzę teoretyczną. Laboratorium – projekt serwisu wykonywany w grupach kilkuosobowych, zaliczany na podstawie raportu końcowego oraz projektu, zgodnie z wymaganiami przedstawionymi na zajęciach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura obowiązkowa: • Centrum szkoleniowe Google AdWords, https://adwords.google.com/support/aw/?hl=pl. • Materiały do wykładów prezentowane w serwisie www.electurer.edu.pl • Gąsiorkiewicz A, Rostek K., Zawiła-Niedźwiecki J. (red.), Informatyka gospodarcza, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. Literatura zalecana: • Danowski B., Tworzenie stron WWW w praktyce. Wydanie II, Helion, Gliwice 2007. • Frontczak M., Marketing internetowy w wyszukiwarkach, Helion, Gliwice 2006. • Karwatka T., Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?, Helion, Gliwice 2009. • Kasperski M., Boguska-Torbicz A., Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce., Helion, Gliwice 2008. • Powers S., Grafika w Internecie, Helion, Gliwice 2009. • Schultz D., Cook C., HTML, XHTML i CSS. Nowoczesne tworzenie stron WWW, Helion, Gliwice 2008. • Sokół R., Tworzenie stron WWW. Kurs. Wydanie II, Helion, Gliwice 2007. • Watrall E., Siarto J., Head First Web Design. Edycja polska (Rusz głową!), Helion, Gliwice 2010. Oprogramowanie: • Adobe Photoshop Elements • GIMP • MS Office • MS Visio
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się