- Nazwa przedmiotu:
- Prognozowanie i symulacja
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inz. Anna Ławrynowicz prof. nadzw. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- PROSY
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe: 45h, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, po wybranych zajęciach samodzielne rozwiązywanie problemów 25h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 20h = Razem 80 h = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe: 30 h wykład, 15 ćwiczenia, Razem 45h=2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy statystyki
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie metod prognozowania i symulacji. Zapoznania się z prognozowaniem i symulacją zarówno przy pomocy tradycyjnych metod jak i nowszych sztucznej inteligencji. Wykształcenie umiejętności modelowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych w oparciu o te metody. Nabycie umiejętności praktycznych w oparciu o zróżnicowane przykłady.
- Treści kształcenia:
- Wykład. Pojecie prognozy. Klasyfikacja prognoz. Metody analizy i prognozowania szeregów czasowych. Dekompozycja szeregu czasowego na trend, wahania sezonowe i czynniki losowe, modele addytywne i multiplikatywne. Prognozowanie heurystyczne. Scenariusze. Prognozy ostrzegawcze. Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych w prognozowaniu. Tradycyjne modelowanie symulacyjne. Symulacja zdarzeń dyskretnych i procesów ciągłych. Symulacje z zastosowaniem metod bazujących na populacjach, algorytmy genetyczne, algorytmy mrówkowe. Hybrydowe metody symulacji.
Ćwiczenia. Prognozowanie z wykorzystaniem modelu jednorównaniowego (model statyczny, koncepcja modeli zgodnych). Prognozowanie na podstawie modelu wielorównaniowego (prostego, rekurencyjnego, o równaniach współzależnych, model wektorowej autoregresji). Wyznaczanie i analiza trendów. Prognozowanie sprzedaży. Prognozowanie kosztów. Prognozowanie cen z zastosowaniem sztucznej sieci neuronowej. Symulacyjne wyznaczanie terminów realizacji działań, procesów z zastosowaniem algorytmów genetycznych.
- Metody oceny:
- Forma pisemna
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- M. Cielak (red.). Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2005; A. Snarska. Statystyka. Ekonometria. Prognozowanie. Ćwiczenia z Excelem. Wydawnictwo Placet. Warszawa 2005. D. Rutkowska, M. Piliński, L. Rutkowski, Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź 1999. D.E. Goldberg, Algorytmy genetyczne i ich zastosowania. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt S2A_W06 S2A_W08
- K_W18 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i metod teorii i inżynierii systemów użytecznych w modelowaniu i symulacji szeroko rozumianych procesów biznesowych, a w szczególności procesów produkcyjnych i procesów zarządzania.
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt S2A_W08
- K_W20 Ma usystematyzowaną wiedzę niezbędną do poznania i opanowania metod oraz formuł prowadzenia analiz ekonomiczno – finansowych przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt S2A_U03
- WK_U02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. pisz opis
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt S2A_K01
- K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: