- Nazwa przedmiotu:
- Badania marketingowe
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Maria Gasińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- BAMAR
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Zajęcia - 15 h, praca własna studenta: teoretyczne przygotowanie do opracowania projektu badania marketingowego - 20 h, opracowanie projektu badania marketingowego - 25 h. Razem 60 h - 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe (prerekwizyty):
rynek i jego typy; przedsiębiorstwo; zarządzanie przedsiębiorstwem; funkcje przedsiębiorstwa; analiza SWOT; analizy portfelowe; konkurencja i jej rodzaje konkurencji; analiza strategiczna firmy; pozycja konkurencyjna; badanie rynkowe; marketing; orientacja marketingowa; zasady i funkcje marketingu; konsumenci i nabywcy; produkt, cena, dystrybucja i promocja jako kompozycja instrumentow marketingowych (marketing-mix); system informacji marketingowej; badanie marketingowe; kwestionariusz; ankieta; hipoteza badawcza; grupa docelowa; badanie pierwotne; badanie wtórne; firmy badawcze; wywiadownie gospodarcze; biznes plan; plan marketingowy.
- Limit liczby studentów:
- w/g liczebności grup dziekańskich
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowych metod i praktycznych sposobów postępowania badawczego mającego na celu wykonanie rozpoznania rynkowego lub badania marketingowego. Pozyskane umiejętności pozwolą uczestniczyć w całym cyklu badawczym lub rozumieć jego istotę i potrzebę w przypadku wykonawstwa zewnętrznego.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia
1. SIM, przesłanki prowadzenia i funkcje badań marketinfowych. Badania marketingowe dla potrzeb planu marketingowego i biznes planu.
2. Badania marketingowe a badania rynku. Pojęcie i klasyfikacja badań marketingowych.
3. Projektowanie badania marketingowego. Etapy badania marketingowego a własny projekt badania.
4. Wybór metody i techniki badania. Dobór próby do badania bezpośredniego.
5. Dobór i opracownie narzędzia badawczego. Kwestionariusz. Badanie pilotażowe.
6. Organizacja pomiaru w badaniu marketingowym.
7. Analiza wyników badania.
8. Raport z badania marketingowego.
9. Rynek badań marketingowych. Etyczne aspekty badań marketingowych
10. Praca zaliczeniowa (własny projekt badania marketingowego).
- Metody oceny:
- Opracowanie własnego projektu badania marketingowego.
Prezentacja projektu badania marketingowego
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. K. Mazurek-Łopacińska (red.): Badania Marketingowe. Teoria i praktyka, PWN 2005
2. Gilbert A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne: PWN 2002
3. S. Kaczmarczyk: Badania marketingowe, metody i techniki. PWE, Warszawa 2002
4. E. Duliniec: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN 1997
5. Z. Kędzior, K. Karcz: Badania marketingowe w praktyce. PWE 2001
6. A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWN 1999
4. S. Mynarski: Metody badań marketingowych. PWN 1990
5. J. S. Schroeder: Badania marketingowe rynków zagranicznych. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1996
- Witryna www przedmiotu:
- xxxxxx
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W14
- Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu metod doboru próby, rodzajów i budowy narzędzi badawczych, analizy i interpretacji danych, sposobów opracowania raportu z badań
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (włściwa metoda doboru próby, opracowanie narżędzia badawczego)
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U06
- Umie podejmować decyzję i uzasadnić celowość przeprowadzenia badania marketingowego
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (ukazanie obszarów deficytu informacyjnego w kontekście decyzji marketingowej)
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
- Efekt K_U10
- Potrafi zlecić i zorganizować badanie marketingowe oraz uczestniczyć w badaniu marketingowym
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (przedstawienie danych wyjściowych, zidentyfikowanie zmiennych do zbadania, postawienie hipotezy, projekt tablic wynikowych, harmonogram i kosztorys badania)
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
- Efekt K_U24
- Potrafi przeprowadzić badanie pilotażowe i wyciągnąc wnioski odnośnie narzędzia badawczego
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (zbudowanie i zweryfikowanie narzędzia badawczego)
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
- Efekt K_U20
- Potrafi opracować i zaprezentować własny projekt badania marketingowego
Weryfikacja: Prezentacja ustna podczas zajęć i wersja opisowa projektu badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K07
- Potrafi skutecznie realizować projekty programistyczno-wdrożeniowe z zakresu badań marketingowych
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06
- Efekt K_K05
- Rozumie potrzebę zachowania standardów etycznych w badaniach marketingowych
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (dobór etycznych technik pomiaru)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K-K06
- Potrafi publicznie zaprezentować wyniki własnej pracy i uczestniczyć w publicznej dyskusji nad prezentacją innych studentów
Weryfikacja: Prezentacja fragmentów/całości projektu własnego badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06