Nazwa przedmiotu:
Badania marketingowe
Koordynator przedmiotu:
Dr Maria Gasińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
BAMAR
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zajęcia - 15 h, praca własna studenta: teoretyczne przygotowanie do opracowania projektu badania marketingowego - 20 h, opracowanie projektu badania marketingowego - 25 h. Razem 60 h - 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): rynek i jego typy; przedsiębiorstwo; zarządzanie przedsiębiorstwem; funkcje przedsiębiorstwa; analiza SWOT; analizy portfelowe; konkurencja i jej rodzaje konkurencji; analiza strategiczna firmy; pozycja konkurencyjna; badanie rynkowe; marketing; orientacja marketingowa; zasady i funkcje marketingu; konsumenci i nabywcy; produkt, cena, dystrybucja i promocja jako kompozycja instrumentow marketingowych (marketing-mix); system informacji marketingowej; badanie marketingowe; kwestionariusz; ankieta; hipoteza badawcza; grupa docelowa; badanie pierwotne; badanie wtórne; firmy badawcze; wywiadownie gospodarcze; biznes plan; plan marketingowy.
Limit liczby studentów:
w/g liczebności grup dziekańskich
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowych metod i praktycznych sposobów postępowania badawczego mającego na celu wykonanie rozpoznania rynkowego lub badania marketingowego. Pozyskane umiejętności pozwolą uczestniczyć w całym cyklu badawczym lub rozumieć jego istotę i potrzebę w przypadku wykonawstwa zewnętrznego.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia 1. SIM, przesłanki prowadzenia i funkcje badań marketinfowych. Badania marketingowe dla potrzeb planu marketingowego i biznes planu. 2. Badania marketingowe a badania rynku. Pojęcie i klasyfikacja badań marketingowych. 3. Projektowanie badania marketingowego. Etapy badania marketingowego a własny projekt badania. 4. Wybór metody i techniki badania. Dobór próby do badania bezpośredniego. 5. Dobór i opracownie narzędzia badawczego. Kwestionariusz. Badanie pilotażowe. 6. Organizacja pomiaru w badaniu marketingowym. 7. Analiza wyników badania. 8. Raport z badania marketingowego. 9. Rynek badań marketingowych. Etyczne aspekty badań marketingowych 10. Praca zaliczeniowa (własny projekt badania marketingowego).
Metody oceny:
Opracowanie własnego projektu badania marketingowego. Prezentacja projektu badania marketingowego
Egzamin:
nie
Literatura:
1. K. Mazurek-Łopacińska (red.): Badania Marketingowe. Teoria i praktyka, PWN 2005 2. Gilbert A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne: PWN 2002 3. S. Kaczmarczyk: Badania marketingowe, metody i techniki. PWE, Warszawa 2002 4. E. Duliniec: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN 1997 5. Z. Kędzior, K. Karcz: Badania marketingowe w praktyce. PWE 2001 6. A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWN 1999 4. S. Mynarski: Metody badań marketingowych. PWN 1990 5. J. S. Schroeder: Badania marketingowe rynków zagranicznych. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1996
Witryna www przedmiotu:
xxxxxx
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W14
Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu metod doboru próby, rodzajów i budowy narzędzi badawczych, analizy i interpretacji danych, sposobów opracowania raportu z badań
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (włściwa metoda doboru próby, opracowanie narżędzia badawczego)
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U06
Umie podejmować decyzję i uzasadnić celowość przeprowadzenia badania marketingowego
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (ukazanie obszarów deficytu informacyjnego w kontekście decyzji marketingowej)
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
Efekt K_U10
Potrafi zlecić i zorganizować badanie marketingowe oraz uczestniczyć w badaniu marketingowym
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (przedstawienie danych wyjściowych, zidentyfikowanie zmiennych do zbadania, postawienie hipotezy, projekt tablic wynikowych, harmonogram i kosztorys badania)
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
Efekt K_U24
Potrafi przeprowadzić badanie pilotażowe i wyciągnąc wnioski odnośnie narzędzia badawczego
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (zbudowanie i zweryfikowanie narzędzia badawczego)
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
Efekt K_U20
Potrafi opracować i zaprezentować własny projekt badania marketingowego
Weryfikacja: Prezentacja ustna podczas zajęć i wersja opisowa projektu badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K07
Potrafi skutecznie realizować projekty programistyczno-wdrożeniowe z zakresu badań marketingowych
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06
Efekt K_K05
Rozumie potrzebę zachowania standardów etycznych w badaniach marketingowych
Weryfikacja: Własny projekt badania marketingowego (dobór etycznych technik pomiaru)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K-K06
Potrafi publicznie zaprezentować wyniki własnej pracy i uczestniczyć w publicznej dyskusji nad prezentacją innych studentów
Weryfikacja: Prezentacja fragmentów/całości projektu własnego badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06