- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie projektami
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Ryszard Rafalski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- ZAPRI
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Samodzielne studiowanie literatury i czasopism, koncepcje zarządzania projektami – 10 godz
Studia przypadków- projekty informatyczne, badań i rozwoju, organizacji wdrożenia nowego produktu na rynku – 10 godz. Analityka estymacji czasu i kosztów, diagramy sieci czynności i sposoby optymalizacji – 10 godz., mapy ryzyka i korzyści, portfel projektów – 10 godz.
Kryteria kompletności struktury podziału pracy, organizowanie i zarządzanie zespołem projektowym – 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ćwiczenia, 1- wykłady
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zarządzanie produkcją, zarządzanie projektami, typologia projektów,
projektowanie techniczne, projekty organizacyjne, czas i zakres projektu, planowanie produkcji, planowanie projektu, harmonogramowanie, techniki szacowana czasu i kosztów, zasoby materialne i ludzkie, kierowanie i komunikacja, ryzyko i niepewność. Organizacja projektu.
- Limit liczby studentów:
- wykład - 100, ćwiczenia - 30
- Cel przedmiotu:
- Efektywne zarządzanie projektami organizacyjnymi i technicznymi w aspekcie nowych wyzwań oraz oczekiwań, które nierozerwalnie są związane z zmianą i innowacjami.
Prezentacja koncepcji i systemów zarządzania projektami oraz sposobów rozwiązywania problemów w układzie czasu, zasobów oraz ryzyka. Kształtowanie umiejętności formułowania i realizacji projektów z wykorzystaniem technik zarządzania i organizacji ( w tym informatycznych oraz optymalizacyjnych).
- Treści kształcenia:
- Wykład: współczesny kontekst zarządzania projektami, procesy i obszary wiedzy zarządzania projektami, podstawowe założenia projektowe, dokument rekomendacji, planowanie projektu (struktura projektu, plany główne i wspomagające, węzły i rozwijanie planów na zadania), harmonogramy i sieci czynności, zarządzanie czasem,
zakresem i budżetem, ryzyko projektu i otoczenia projektu, alokacja zadań do wykonania,
kierowanie i komunikacja w zarządzaniu projektem, reguły monitorowania i kontroli, metody i formy raportowania. Dokumentowanie i archiwowanie projektu.
Ćwiczenia: idea problemu projektowego, sformułowanie problemu, cele i kryteria realizacji celów, określanie potrzebnych zasobów, wytypowanie i mapa ryzyka, struktura projektu, estymacja i optymalizacja czasu i kosztów, sieć czynności i ścieżka krytyczna w projekcie,
Formy komunikacji i kontroli przygotowanie raportu końcowego.
- Metody oceny:
- aktywny udział na zajęciach (małe punkty aktywności), kontrola postępu zadań ćwiczeniowych, test w kontekście pojęć, definicji, interpretacji wyników, test pytań otwartych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Chrościcki Z.: Zarządzanie projektem – zespołami zadaniowymi. C.H. Beck Warszawa 2001
2. Praca zbiorowa: Project Management – efektywne zarządzanie przedsięwzięciami w przedsiębiorstwach. WEKA Warszawa 2001
3. Minus N.: Zarządzanie projektami. HELION Gliwice 2002
4. Pawlak M.: Zarządzanie projektami. Wyd. Naukowe PWN 2006
5. Stabryła A.: Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi. Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2006
6. Szyjewski Z.: Zarządzanie projektami informatycznymi. PLACET, Warszawa 2004
7. Young T.L.: Skuteczne zarządzenie projektami. HELION Gliwice 2006
8. Wysocki R.K., MCGARY Rudd: Efektywne zarządzanie projektami, wyd.III, HELION Gliwice 2005
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Zarządzanie projektami – nowa koncepcja w zarządzaniu.
Współczesny typ działalności w jednostkach organizacyjnych. Metodologia projektowania.
Efekty uczenia się