- Nazwa przedmiotu:
- Zagrożenia cywilizacyjne i zrównowazony rozwój
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Bartosz Czyżkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z problemami zrównoważonego rozwoju w wymiarze globalnym, europejskim i krajowym, nabycie przez studentów umiejętności oceny stanu rozwoju zrównoważonego.
- Treści kształcenia:
- Geneza, historia, rozwój pojęcia zrównoważonego rozwoju
Ekonomiczne podstawy szacowania stanu zrównoważonego rozwoju
Zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi
Warunki zrównoważonego korzystania z zasobów Ziemi
Wskaźniki zrównoważonego rozwoju
Zrównoważony rozwój w polityce europejskiej
Polityka ekologiczna państwa i miejsce w niej zrównoważonego rozwoju
Część referatowa – najważniejsze wydarzenia w historii ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (od raportu U Thanta do szczytu w Johannesburgu), przykłady realizacji lokalnej i regionalnej Agendy 21, zrównoważony rozwój w prawie europejskim i krajowym oraz w praktyce, efekty zewnętrzne w gospodarczej i społecznej działalności człowieka
Część zadaniowa – określanie optymalnego poziomu eksploatacji zasobu, badanie wpływu stopy dyskontowej na zasoby środowiska i inwestycje ochrony środowiska, eliminacja efektów zewnętrznych
Część projektowa – oszacowanie stanu rozwoju zrównoważonego w regionie na podstawie zestawu wskaźników ekorozwoju.
- Metody oceny:
- Średnia arytmetyczna z ocen:
1) ocena z zaliczenia wykładu
2) ocena z ćwiczeń audytoryjnych
W przypadku niejednoznaczności ocena zintegrowana zaokrąglana w górę.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Tadeusz Boryc (red.) „Wskaźniki ekorozwoju”
2. Elżbieta Broniewicz (red.) „Stan i perspektywy rozwoju zrównoważonego”
3. Piotr Jeżowski (red. naukowa) „Ekonomiczne problemy ochrony środowiska i rozwoju zrównoważonego w XXI wieku”
4. Stefan Kozłowski „Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku”
5. Krzysztof Małachowski (red.) „Gospodarka a środowisko i ekologia”
6. Andrzej Papuziński (red.) „Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka”
7. Tom Tietenberg „Environmental and Natural Resource Economics”
8. Augustyn Woś „Ekonomika odnawialnych zasobów naturalnych”
9. Henk Folmer, Landis Gabel, Hans Opschoor (red. naukowa); Tomsz Żylicz (red. naukowa wydania polskiego), „Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych”
10. Tomasz Żylicz, „Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się