- Nazwa przedmiotu:
- Otrzymywanie i badanie właściwości materiałów inteligentnych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Krztoń-Maziopa
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Funkcjonalne materiały polimerowe, elektroaktywne i wysokoenergetyczne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 0
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami syntezy, charakteryzacji i badania właściwości cieczy elektroreologicznych, które, ze względu na unikalną właściwość odwracalnej zmiany lepkości pod wpływem działania zewnętrznego pola elektrycznego zaliczane są do tzw. materiałów inteligentnych.
- Treści kształcenia:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami syntezy, charakteryzacji i badania właściwości cieczy elektroreologicznych, które, ze względu na unikalną właściwość odwracalnej zmiany lepkości pod wpływem działania zewnętrznego pola elektrycznego zaliczane są do tzw. materiałów inteligentnych. Zapoznanie z metodyką badań właściwości reologicznych cieczy ER przy pomocy reometru rotacyjnego. Zajęcia obejmują:
- Metody syntezy homogenicznych i heterogenicznych cieczy elektroreologicznych.
- Charakteryzację otrzymanego produktu pod względem składu (anaiza elementarna, spektroskopia FTIR, Raman), morfologii ziaren fazy stałej, rozkładu uziarnienia (mikroskopia skaningowa i optyczna, programy do analizy obrazu), przewodności fazy stałej (spektroskopia impedancyjna) zawartości wody (kulometryczna metoda Karla Fischera).
- Badanie efektu elektroreologicznego cieczy ER: charakterystyki płynięcia w polu elektrycznym, dobór odpowiedniego modelu reologicznego, wyznaczanie parametrów reologicznych dla badanych cieczy. Wyznaczenie zależności granicy płynięcia i lepkości od szybkości ścinania i natężenia pola elektrycznego. Badanie wpływu zmian temperatury na wielkość efektu elektroreologicznego cieczy. Badania właściwości lepkosprężystych płynów ER.
- Badanie długoczasowej stabilności cieczy elektroreologicznych w różnych temperaturach, określanie odporności na sedymentację – badania oscylacyjne.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się